Post project 13: Parkeerhulp
Parkeren in een garage is soms lastig,
want het is vaak moeilijk te zien waar het eind van de auto precies is. Bekende oplossingen daarvoor zijn een tennisbal aan een touwtje en een plaat hardboard op de grond, maar die zijn niet zo betrouwbaar, omdat het moeilijk is zo’n tennisbal precies op de juiste plaats te hangen en omdat zo’n plaat hardboard steeds verschuift. Daarom hebben we deze ultrasone parkeerhulp ontwikkeld. Die lost het parkeerprobleem op een eenvoudige, goedkope manier op. Voor slechts € 30, inclusief behuizing en voeding, kunnen we onze mooie auto parkeren op de manier die hij verdient.
Parkeren in een garage is soms lastig,
want het is vaak moeilijk te zien waar het eind van de auto precies is. Bekende oplossingen daarvoor zijn een tennisbal aan een touwtje en een plaat hardboard op de grond, maar die zijn niet zo betrouwbaar, omdat het moeilijk is zo’n tennisbal precies op de juiste plaats te hangen en omdat zo’n plaat hardboard steeds verschuift. Daarom hebben we deze ultrasone parkeerhulp ontwikkeld. Die lost het parkeerprobleem op een eenvoudige, goedkope manier op. Voor slechts € 30, inclusief behuizing en voeding, kunnen we onze mooie auto parkeren op de manier die hij verdient.
Ook elke twee weken een Elektor.POST artikel in de mailbox?
Schrijf u gratis in voor de nieuwsbrief!
De parkeerhulp werkt met een ultrasone zend/ontvang-module, een kleine print die een audiosignaal van 40 kHz verzendt en ontvangt. Dat is ruim boven de grens van het menselijk gehoor dat voor de meesten van ons nog niet tot 20 kHz reikt. In de praktijk is gebleken, dat deze frequentie ook te hoog is voor honden. De zender stuurt een korte reeks pulsen; de ontvanger luistert naar pulsen (‘echo’s’) die door een object voor de module (de auto) worden teruggekaatst. De module zorgt voor de signaalverwerking. Ze heeft alleen een triggerpuls nodig om een meting te starten. De ontvangen echo’s gaan naar de output-pen. Door de tijd tussen de pulsen en hun reflecties te meten is de afstand gemakkelijk te berekenen. Als er zich geen object voor de ‘camera’ bevindt, wordt een puls voor de maximale afstand gegenereerd. Een kleine microcontroller kan het verzenden starten en de tijd tot de echo’s meten.
Verder lezen? Download het volledige artikel gratis als .PDF bestand onder het kopje 'Bijlages' hieronder. Veel succes met het project!
Ook elke twee weken een Elektor.POST artikel in de mailbox?
Schrijf u gratis in voor de nieuwsbrief!
De parkeerhulp werkt met een ultrasone zend/ontvang-module, een kleine print die een audiosignaal van 40 kHz verzendt en ontvangt. Dat is ruim boven de grens van het menselijk gehoor dat voor de meesten van ons nog niet tot 20 kHz reikt. In de praktijk is gebleken, dat deze frequentie ook te hoog is voor honden. De zender stuurt een korte reeks pulsen; de ontvanger luistert naar pulsen (‘echo’s’) die door een object voor de module (de auto) worden teruggekaatst. De module zorgt voor de signaalverwerking. Ze heeft alleen een triggerpuls nodig om een meting te starten. De ontvangen echo’s gaan naar de output-pen. Door de tijd tussen de pulsen en hun reflecties te meten is de afstand gemakkelijk te berekenen. Als er zich geen object voor de ‘camera’ bevindt, wordt een puls voor de maximale afstand gegenereerd. Een kleine microcontroller kan het verzenden starten en de tijd tot de echo’s meten.
Verder lezen? Download het volledige artikel gratis als .PDF bestand onder het kopje 'Bijlages' hieronder. Veel succes met het project!