3D-grafisch SoC voor middenklasse-auto’s (vanaf 2020...)
Renesas gaat zijn high performance R-Car D3 automotive infotainment System-on-Chip (SoC) uitrollen. R-Car D3 is ontworpen om het gebruik van 3D-grafische instrumentenpanelen (3D-clusters) die 3D-weergave ondersteunen, uit te breiden naar middenklasse auto’s. Het R-Car D3-systeem zou grote grafische prestaties combineren met een aanzienlijke reductie in de totale ontwikkelkosten van het systeem.
Door gebruik te maken van R-Car D3 kunnen systeemontwikkelaars hun bestaande werk in 3D-graphics, inclusief software en grafische ontwerpen, die zijn ontwikkeld voor duurdere automodellen met R-Car H3 of R-Car M3 SoC’s, hergebruiken voor (kleine) middenklasse-auto’s. Die schaalbaarheid maakt de ontwikkeling van gemakkelijk te gebruiken en goed zichtbare 3D-graphics mogelijk, tegen ongeveer dezelfde kosten als bij de bestaande 2D-displays. Daarnaast werkt Renesas samen met toonaangevende partners in de industrie op het gebied van instrumentenpanelen aan verdere vermindering van het aantal stappe
Renesas gaat zijn high performance R-Car D3 automotive infotainment System-on-Chip (SoC) uitrollen. R-Car D3 is ontworpen om het gebruik van 3D-grafische instrumentenpanelen (3D-clusters) die 3D-weergave ondersteunen, uit te breiden naar middenklasse auto’s. Het R-Car D3-systeem zou grote grafische prestaties combineren met een aanzienlijke reductie in de totale ontwikkelkosten van het systeem.
Door gebruik te maken van R-Car D3 kunnen systeemontwikkelaars hun bestaande werk in 3D-graphics, inclusief software en grafische ontwerpen, die zijn ontwikkeld voor duurdere automodellen met R-Car H3 of R-Car M3 SoC’s, hergebruiken voor (kleine) middenklasse-auto’s. Die schaalbaarheid maakt de ontwikkeling van gemakkelijk te gebruiken en goed zichtbare 3D-graphics mogelijk, tegen ongeveer dezelfde kosten als bij de bestaande 2D-displays. Daarnaast werkt Renesas, samen met toonaangevende partners in de industrie op het gebied van instrumentenpanelen, aan verdere vermindering van het aantal stappen in het ontwikkelproces en in de kosten.
Het toenemende aantal verbindingen tussen het dashboard en de diverse sensoren en regelsystemen maakt het mogelijk om meer informatie over het voertuig en de omgeving te registreren en weer te geven op het instrumentenpaneel. Maar dit maakt het, uit veiligheidsoverwegingen, des te meer noodzakelijker om de zichtbaarheid te verbeteren. En daar kunnen de 3D-graphics voordelen bieden. R-Car D3 maakt gebruik van open GL ES 3.1 voor het weergeven van de 3D-graphics, wat schaalbaarheid met R-Car apparaten van de derde-generatie mogelijk maakt. Verder maakt het nieuwe SoC gebruik van dezelfde 2D-graphics-kern als de RH850/D1M-microcontroller (MCU) voor 2D-graphics-toepassingen. Daardoor zullen ontwikkelaars in staat zijn al hun software- en design-assets opnieuw te gebruiken bij de ontwikkeling van nieuwe toepassingen voor 2D- zowel als high-end 3D-displays.
Als lid van de derde generatie R-Car SoC-familie ondersteunt R-Car D3 de functionele automotive veiligheidsstandaard ISO 26262 (ASIL-B) en levert een functioneel ondersteuningsprogramma voor het implementeren van veilige ondersteuningssystemen die bijdragen aan de realisatie van een veilige rijervaring.
De serieproductie is ingeroosterd om begin september 2019 van start te gaan en naar verwachting zal een volume van 200.000 eenheden per maand worden bereikt in september 2020. (De verkrijgbaarheid kan in de praktijk anders uitvallen.) De productspecificatie van R-Car D3 is hier te vinden.
Door gebruik te maken van R-Car D3 kunnen systeemontwikkelaars hun bestaande werk in 3D-graphics, inclusief software en grafische ontwerpen, die zijn ontwikkeld voor duurdere automodellen met R-Car H3 of R-Car M3 SoC’s, hergebruiken voor (kleine) middenklasse-auto’s. Die schaalbaarheid maakt de ontwikkeling van gemakkelijk te gebruiken en goed zichtbare 3D-graphics mogelijk, tegen ongeveer dezelfde kosten als bij de bestaande 2D-displays. Daarnaast werkt Renesas, samen met toonaangevende partners in de industrie op het gebied van instrumentenpanelen, aan verdere vermindering van het aantal stappen in het ontwikkelproces en in de kosten.
Het toenemende aantal verbindingen tussen het dashboard en de diverse sensoren en regelsystemen maakt het mogelijk om meer informatie over het voertuig en de omgeving te registreren en weer te geven op het instrumentenpaneel. Maar dit maakt het, uit veiligheidsoverwegingen, des te meer noodzakelijker om de zichtbaarheid te verbeteren. En daar kunnen de 3D-graphics voordelen bieden. R-Car D3 maakt gebruik van open GL ES 3.1 voor het weergeven van de 3D-graphics, wat schaalbaarheid met R-Car apparaten van de derde-generatie mogelijk maakt. Verder maakt het nieuwe SoC gebruik van dezelfde 2D-graphics-kern als de RH850/D1M-microcontroller (MCU) voor 2D-graphics-toepassingen. Daardoor zullen ontwikkelaars in staat zijn al hun software- en design-assets opnieuw te gebruiken bij de ontwikkeling van nieuwe toepassingen voor 2D- zowel als high-end 3D-displays.
Als lid van de derde generatie R-Car SoC-familie ondersteunt R-Car D3 de functionele automotive veiligheidsstandaard ISO 26262 (ASIL-B) en levert een functioneel ondersteuningsprogramma voor het implementeren van veilige ondersteuningssystemen die bijdragen aan de realisatie van een veilige rijervaring.
De serieproductie is ingeroosterd om begin september 2019 van start te gaan en naar verwachting zal een volume van 200.000 eenheden per maand worden bereikt in september 2020. (De verkrijgbaarheid kan in de praktijk anders uitvallen.) De productspecificatie van R-Car D3 is hier te vinden.