Elektrisch aangedreven vliegtuig met tien motoren
Onderzoekers van de NASA hebben succesvolle tests uitgevoerd met het prototype van een elektrisch aangedreven vliegtuig met tien motoren. Het vliegtuig kan verticaal opstijgen en landen als een helikopter maar is tijdens de voorwaartse vlucht veel energiezuiniger. De definitieve versie van het onbemande vliegtuig is bedoeld voor gebruik bij onder andere pakketbezorging en (foto-)verkenningsvluchten.
Onderzoekers van de NASA hebben succesvolle tests uitgevoerd met het prototype van een elektrisch aangedreven vliegtuig met tien motoren. Het vliegtuig kan verticaal opstijgen en landen als een helikopter maar is tijdens de voorwaartse vlucht veel energiezuiniger. De definitieve versie van het onbemande vliegtuig is bedoeld voor gebruik bij onder andere pakketbezorging en (foto-)verkenningsvluchten.
De Greased Lightning (GL-10) wordt ontwikkeld door het Langley Research Center van de NASA in Hampton, Virginia. Het prototype, dat voor een groot gedeelte van koolstofvezel is gemaakt, heeft een spanwijdte van 3 meter en weegt 24,9 kg. Het heeft twee elektromotoren op de staart en acht op de vleugels. De vier motoren per vleugel worden evenals de twee staartmotoren als één motor aangestuurd zodat de besturing aanvoelt als die van een driemotorig vliegtuig. Een belangrijk onderdeel van de tests was de overschakeling van verticale naar horizontale vlucht. Deze bleek probleemloos te verlopen. Bij de volgende stap gaat het ontwikkelteam proberen aan te tonen dat het vliegtuig in horizontale vlucht vier keer zuiniger is dan een helikopter.
Foto: NASA Langley/David C. Bowman
De Greased Lightning (GL-10) wordt ontwikkeld door het Langley Research Center van de NASA in Hampton, Virginia. Het prototype, dat voor een groot gedeelte van koolstofvezel is gemaakt, heeft een spanwijdte van 3 meter en weegt 24,9 kg. Het heeft twee elektromotoren op de staart en acht op de vleugels. De vier motoren per vleugel worden evenals de twee staartmotoren als één motor aangestuurd zodat de besturing aanvoelt als die van een driemotorig vliegtuig. Een belangrijk onderdeel van de tests was de overschakeling van verticale naar horizontale vlucht. Deze bleek probleemloos te verlopen. Bij de volgende stap gaat het ontwikkelteam proberen aan te tonen dat het vliegtuig in horizontale vlucht vier keer zuiniger is dan een helikopter.
Foto: NASA Langley/David C. Bowman