Intelligente laadstroomverdeler voor elektrische auto's
Startup-bedrijf Cohere heeft in samenwerking met de TU Delft een kleine intelligente stroomverdeler ontwikkeld waarmee het laden van elektrische auto’s dynamisch wordt afgestemd. Hierdoor kan er aanzienlijk sneller worden geladen. Daarnaast kan in combinatie met zonnepanelen de capaciteit worden vergroot en kan de auto direct met duurzame energie worden geladen.
Startup-bedrijf Cohere heeft in samenwerking met de TU Delft een kleine intelligente stroomverdeler ontwikkeld waarmee het laden van elektrische auto’s dynamisch wordt afgestemd. Hierdoor kan er aanzienlijk sneller worden geladen. Daarnaast kan in combinatie met zonnepanelen de capaciteit worden vergroot en kan de auto direct met duurzame energie worden geladen.
De nieuwe generatie elektrische voertuigen heeft grotere accu’s en laadt op een veel hoger vermogen (krachtstroom). Om op hoger vermogen te kunnen laden of meerdere elektrische auto’s tegelijk te kunnen laden, is extra vermogen op het lokale elektriciteitsnetwerk nodig. Binnen de onderzoeksgroep DC Systems, Energy Conversion and Storage (Elektrotechniek) van de TU Delft, worden de laadsystemen voor elektrische auto’s onderzocht. De focus ligt op laden van hernieuwbare energie zoals uit wind en zon. Omdat iedere auto een specifieke aanpak vereist, zijn de populairste elektrische auto’s in een lab op de TU Delft in een unieke testopstelling voor ‘slim laden’ afgestemd op de nieuwe stroomverdeler. Deze kleine computer in de meterkast maakt het ook mogelijk een slimme koppeling te maken tussen zonnepaneel, het lokale elektriciteitsnetwerk en de auto, waardoor het laadvermogen van de elektrische auto op de hoeveelheid zonne-energie kan worden aangepast. Cohere brengt de stroomverdeler onder de naam Maxem op de markt.
De nieuwe generatie elektrische voertuigen heeft grotere accu’s en laadt op een veel hoger vermogen (krachtstroom). Om op hoger vermogen te kunnen laden of meerdere elektrische auto’s tegelijk te kunnen laden, is extra vermogen op het lokale elektriciteitsnetwerk nodig. Binnen de onderzoeksgroep DC Systems, Energy Conversion and Storage (Elektrotechniek) van de TU Delft, worden de laadsystemen voor elektrische auto’s onderzocht. De focus ligt op laden van hernieuwbare energie zoals uit wind en zon. Omdat iedere auto een specifieke aanpak vereist, zijn de populairste elektrische auto’s in een lab op de TU Delft in een unieke testopstelling voor ‘slim laden’ afgestemd op de nieuwe stroomverdeler. Deze kleine computer in de meterkast maakt het ook mogelijk een slimme koppeling te maken tussen zonnepaneel, het lokale elektriciteitsnetwerk en de auto, waardoor het laadvermogen van de elektrische auto op de hoeveelheid zonne-energie kan worden aangepast. Cohere brengt de stroomverdeler onder de naam Maxem op de markt.