Op een STORM Wave rond de wereld in 80 dagen
De eerste etappe, Eindhoven-München, zit er inmiddels op voor het studententeam STORM van de TU Eindhoven. De doelstelling is om in 80 dagen op twee elektrisch aangedreven motoren rond de wereld te rijden om elektrisch rijden te promoten. Het team heeft daartoe twee toermotoren van de grond af aan ontwikkeld: Pulse en Wave. Naar eigen zeggen de eerste toermotoren ter wereld. De actieradius is met 380 km ook zeker niet slecht. De accu heeft een capaciteit van 28,5 kWh en is modulair opgebouwd. Binnen 7 minuten kunnen alle accu-modules worden omgeruild en is de ‘tank’ weer gevuld. De maximum snelheid van 160 km/u is niet direct indrukwekkend, maar daarvoor zijn de motoren dan ook niet gebouwd, hoewel de acceleratie van 0-100 km/u binnen 5 seconden geschiedt.
De eerste etappe, Eindhoven-München, zit er inmiddels op voor het studententeam STORM van de TU Eindhoven. De doelstelling is om in 80 dagen op twee elektrisch aangedreven motoren rond de wereld te rijden om elektrisch rijden te promoten. Het team heeft daartoe twee toermotoren van de grond af aan ontwikkeld: Pulse en Wave. Naar eigen zeggen de eerste toermotoren ter wereld. De actieradius is met 380 km ook zeker niet slecht. De accu heeft een capaciteit van 28,5 kWh en is modulair opgebouwd. Binnen 7 minuten kunnen alle accu-modules worden omgeruild en is de ‘tank’ weer gevuld. De maximum snelheid van 160 km/u is niet direct indrukwekkend, maar daarvoor zijn de motoren dan ook niet gebouwd, hoewel de acceleratie van 0-100 km/u binnen 5 seconden geschiedt.
Innovatief is ook de SmeshGear, een planetaire, 2-staps versnelling die vooral op hogere snelheden energie bespaart. Dit is ook een van de redenen waarom het team geen naafmotor heeft gebruikt. Andere redenen zijn dat de vrij zware motor anders ongeveerd gewicht zou zijn wat het rijgedrag negatief beïnvloed, de motor levert 35 kW – nog niet haalbaar met een naafmotor, de motor is watergekoeld – erg lastig bij een naafmotor, en het vervangen van een band is een stuk eenvoudiger onderweg.
Volgende halte: Wenen.
Opmerkelijk: het begeleidende team heeft een 3D-printer mee om onderweg eventueel defecte onderdelen te kunnen printen en vervangen.
Meer info: www.storm-eindhoven.com.
Innovatief is ook de SmeshGear, een planetaire, 2-staps versnelling die vooral op hogere snelheden energie bespaart. Dit is ook een van de redenen waarom het team geen naafmotor heeft gebruikt. Andere redenen zijn dat de vrij zware motor anders ongeveerd gewicht zou zijn wat het rijgedrag negatief beïnvloed, de motor levert 35 kW – nog niet haalbaar met een naafmotor, de motor is watergekoeld – erg lastig bij een naafmotor, en het vervangen van een band is een stuk eenvoudiger onderweg.
Volgende halte: Wenen.
Opmerkelijk: het begeleidende team heeft een 3D-printer mee om onderweg eventueel defecte onderdelen te kunnen printen en vervangen.
Meer info: www.storm-eindhoven.com.