Autoradar terug naar analoog
Sommige automobilisten zijn er op een onprettige manier achter gekomen: de radar van een auto ziet niet alles wat een camera of lidar wel kan zien. Bovendien is de verwerkingssnelheid van veel radarsystemen gewoon veel te traag voor gebruik op de snelweg. Het enige grote voordeel van radar is, dat het bij alle weersomstandigheden werkt.
Metawave Corp., een spin-off van PARC, een Xerox-bedrijf in Palo Alto, denkt dat het anders kan: zij willen iets doen aan de "beperkingen” die volgens de auto-industrie inherent zijn aan radarsystemen. De oplossing werkt met meta-materialen: kleine software-bestuurde structuren op een printplaat die elektromagnetische bundels kunnen sturen op manieren die tot nu toe alleen mogelijk waren met veel grotere, sterkere en duurdere systemen.
Sommige automobilisten zijn er op een onprettige manier achter gekomen: de radar van een auto ziet niet alles wat een camera of lidar wel kan zien. Bovendien is de verwerkingssnelheid van veel radarsystemen gewoon veel te traag voor gebruik op de snelweg / provinciale weg / racebaan :-) . Het enige grote voordeel van radar is, dat het bij alle weersomstandigheden werkt.
Metawave Corp., een spin-off van PARC, een Xerox-bedrijf gevestigd in Palo Alto, denkt dat het anders kan: zij willen iets doen aan de "beperkingen” die volgens de auto-industrie inherent zijn aan radarsystemen. De oplossing werkt met meta-materialen: kleine software-bestuurde structuren op een printplaat die elektromagnetische bundels kunnen sturen op manieren die tot nu toe alleen mogelijk waren met veel grotere, sterkere en duurdere systemen.
Metawave zegt dat het probleem van de huidige automotive sensoren niet wordt veroorzaakt door de radar-chips van NXP, Infineon of Texas Instruments. Metawave’s complete radarpakket is zelfs radar-chip agnostisch.
Omdat we “nog steeds leven in een analoge wereld, net als onze auto's” wil Metawave “een betaalbaar, krachtig, analoog radar-platform ontwikkelen zonder de complexiteit en de kosten die we zien in militaire-toepassingen.” Het probleem met digitale bundelvorming (DBF) wordt veroorzaakt door fasevertraging. Voor de berekeningen is ingewikkelde en digitale signaalverwerking nodig, die veel tijd kost. En dat leidt tot erg trage reactiesnelheden van meerdere milliseconden bij de besturing van de bundels, waardoor heel slechte ‘collectieve’ stralingspatronen ontstaan als de bundel wordt weggeleid van de neutrale hoek.
Metawave, dat is opgericht in januari 2017, wil op de Consumer Electronics Show in januari 2018 een prototype kunnen tonen.
Metawave Corp., een spin-off van PARC, een Xerox-bedrijf gevestigd in Palo Alto, denkt dat het anders kan: zij willen iets doen aan de "beperkingen” die volgens de auto-industrie inherent zijn aan radarsystemen. De oplossing werkt met meta-materialen: kleine software-bestuurde structuren op een printplaat die elektromagnetische bundels kunnen sturen op manieren die tot nu toe alleen mogelijk waren met veel grotere, sterkere en duurdere systemen.
Metawave zegt dat het probleem van de huidige automotive sensoren niet wordt veroorzaakt door de radar-chips van NXP, Infineon of Texas Instruments. Metawave’s complete radarpakket is zelfs radar-chip agnostisch.
Omdat we “nog steeds leven in een analoge wereld, net als onze auto's” wil Metawave “een betaalbaar, krachtig, analoog radar-platform ontwikkelen zonder de complexiteit en de kosten die we zien in militaire-toepassingen.” Het probleem met digitale bundelvorming (DBF) wordt veroorzaakt door fasevertraging. Voor de berekeningen is ingewikkelde en digitale signaalverwerking nodig, die veel tijd kost. En dat leidt tot erg trage reactiesnelheden van meerdere milliseconden bij de besturing van de bundels, waardoor heel slechte ‘collectieve’ stralingspatronen ontstaan als de bundel wordt weggeleid van de neutrale hoek.
Metawave, dat is opgericht in januari 2017, wil op de Consumer Electronics Show in januari 2018 een prototype kunnen tonen.