De langste print ter wereld meet 26 meter
Trackwise heeft een 26 meter lange, meerlaagse, flexibele print geproduceerd. Men zegt dat dit de langste print is die ooit is geproduceerd. Hij dient voor de distributie van voeding en besturingssignalen over de vleugels van een onbemand vliegtuig dat wordt gevoed met zonnecellen.
De Britse firma Trackwise heeft een 26 meter lange, meerlaagse, flexibele print (FPC) geproduceerd. Men zegt dat dit de langste print is die ooit is geproduceerd. Hij dient voor de distributie van voeding en besturingssignalen over de vleugels van een onbemand vliegtuig dat wordt gevoed met zonnecellen. Deze print is er een van de ongeveer vijftig die deze fabrikant heeft geleverd voor dit vliegtuig.
Het substraat van de flexibele print in de UAV is gebaseerd op een polyimide-substraat. De platte structuur van de schakeling dissipeert de warmte gemakkelijker dan conventionele bedrading, zodat grotere stromen mogelijk zijn bij een gegeven gewicht aan koper. De druktechniek bij de fabricage verbetert de consistentie van de schakeling, er zijn minder verbindingspunten nodig dus de bedrijfszekerheid is verbeterd en de FPC is gemakkelijker te installeren dan een kabelboom, zodat de assemblagetijd en -kosten minder zijn.
Foto: Trackwise
De langste print reduceert het kabelgewicht met 60%
Alle verbindingen in het vliegtuig (voeding en signaal) zijn gemaakt met FPC’s, wat naar schatting een totale gewichtsbesparing van 60% oplevert in vergelijking met een traditionele kabelboom. Daardoor zal de UAV, die wordt gefabriceerd in de Verenigde Staten, meer nuttige lading kunnen vervoeren en/of een grotere snelheid en bereik kunnen halen. De FPC’s zijn gefabriceerd met behulp van Improved Harness Technology (IHT), een reel-to-reel fabricagetechniek. Conventionele FPC’s zijn zelden langer dan twee meter, voornamelijk omdat het fabricageproces dat niet toelaat.Het substraat van de flexibele print in de UAV is gebaseerd op een polyimide-substraat. De platte structuur van de schakeling dissipeert de warmte gemakkelijker dan conventionele bedrading, zodat grotere stromen mogelijk zijn bij een gegeven gewicht aan koper. De druktechniek bij de fabricage verbetert de consistentie van de schakeling, er zijn minder verbindingspunten nodig dus de bedrijfszekerheid is verbeterd en de FPC is gemakkelijker te installeren dan een kabelboom, zodat de assemblagetijd en -kosten minder zijn.
Een stralende toekomst voor flexibele printen
Volgens Philip Johnston, CEO van Trackwise, zijn er veel nieuwe toepassingen te verwachten voor lange, lichtgewicht FPC’s. De luchtvaart is een vanzelfsprekend toepassingsgebied, omdat gewichtsbesparing, grote betrouwbaarheid en kosteneffectiviteit daar essentieel zijn. Maar er is ook een groeiende belangstelling uit verschillende andere sectoren, zoals voor medische en automotive toepassingen. Bij de voortdurende toename van het aantal elektrische en elektronische schakelingen in voertuigen, is het voor fabrikanten een uitdaging om het voertuiggewicht te verminderen en zo het brandstofverbruik te reduceren. Vooral elektrische voertuigen versterken deze trend.Foto: Trackwise