Eén Formule E-accu voor thuis a.u.b.
De in het Verenigd Koninkrijk gevestigde raceauto-ontwikkelaar Williams Advanced Technology wil accubatterijen en monitoring-elektronica uit zijn elektrische Formule E-auto’s hergebruiken voor energieopslag in huis. Williams Advanced Technology ziet Formule E als een testplatform voor hoogvermogen-accu’s voor ruwe omgevingen, waarin zij niet alleen koelsystemen, ladingbehoud en module-ontwerp volledig kunnen testen, maar hun technologie ook in projecten buiten de autosport kunnen toepassen.
De in het Verenigd Koninkrijk gevestigde raceauto-ontwikkelaar Williams Advanced Technology wil accubatterijen en monitoring-elektronica uit zijn elektrische Formule E-auto’s hergebruiken voor energieopslag in huis. Williams Advanced Technology ziet Formule E als een testplatform voor hoogvermogen-accu’s voor ruwe omgevingen, waarin zij niet alleen koelsystemen, ladingbehoud en module-ontwerp volledig kunnen testen, maar hun technologie ook in projecten buiten de autosport kunnen toepassen.
In seizoen 2 van Formule E moesten de accu’s een indrukwekkende 850 kWh aan energie leveren en dit moet volgens Williams in het huidige seizoen verdubbelen, waarmee een niveau wordt bereikt dat voldoende is om een gemiddeld huishouden gedurende vier maanden van energie te voorzien. Dit heeft ook geleid tot flinke technische uitdagingen wat betreft koeling en onderhoudbaarheid. Hoewel alle cellen in een accu in serie staan moeten ze om goed te kunnen presteren afzonderlijk worden gekoeld en geregeld en omdat stratencircuits nogal hobbelig zijn is onderhoudbaarheid ook van belang. Williams heeft al een aantal eigenschappen aangepast om de prestaties en de betrouwbaarheid te verhogen.
Ongetwijfeld zouden veel voorstanders van duurzame energie en mensen zonder aansluiting op het elektriciteitsnet graag een Formule E-accu in huis willen hebben, zelfs al is deze tweedehands of een beetje buiten de specificaties. Als het bij ruim 96 km/h op een hobbelige weg goed werkt kan het zeker energie leveren voor een paar LED-lampen en een elektrisch fornuis op campingformaat.
In seizoen 2 van Formule E moesten de accu’s een indrukwekkende 850 kWh aan energie leveren en dit moet volgens Williams in het huidige seizoen verdubbelen, waarmee een niveau wordt bereikt dat voldoende is om een gemiddeld huishouden gedurende vier maanden van energie te voorzien. Dit heeft ook geleid tot flinke technische uitdagingen wat betreft koeling en onderhoudbaarheid. Hoewel alle cellen in een accu in serie staan moeten ze om goed te kunnen presteren afzonderlijk worden gekoeld en geregeld en omdat stratencircuits nogal hobbelig zijn is onderhoudbaarheid ook van belang. Williams heeft al een aantal eigenschappen aangepast om de prestaties en de betrouwbaarheid te verhogen.
Ongetwijfeld zouden veel voorstanders van duurzame energie en mensen zonder aansluiting op het elektriciteitsnet graag een Formule E-accu in huis willen hebben, zelfs al is deze tweedehands of een beetje buiten de specificaties. Als het bij ruim 96 km/h op een hobbelige weg goed werkt kan het zeker energie leveren voor een paar LED-lampen en een elektrisch fornuis op campingformaat.