Eerste zelfrijdende taxi's rijden in Singapore
Een geselecteerde groep taxigebruikers in Singapore kan als eerste ter wereld in een volledig zelf rijdende taxi stappen. Via een app op hun smartphone kunnen ze de taxi’s die door nuTonomy worden gerund bestellen. Ze zijn daarmee nét iets eerder dan Uber, dat over een paar weken in Pittsburgh wil starten met de exploitatie van volledig autonoom rondrijdende taxi’s.
Een geselecteerde groep taxigebruikers in Singapore kan als eerste ter wereld in een volledig zelf rijdende taxi stappen. Via een app op hun smartphone kunnen ze de taxi’s die door nuTonomy worden gerund bestellen. Ze zijn daarmee nét iets eerder dan Uber, dat over een paar weken in Pittsburgh wil starten met de exploitatie van volledig autonoom rondrijdende taxi’s.
NuTonomy is een klein opstartend bedrijfje en er rijden nu 6 taxi’s van hen rond. De planning is dit tegen het eind van het jaar te verdubbelen naar 12. Het gebied waarin ze rijden is zakelijk/residentieel en beslaat 6,5 km2. Eigenlijk is het meer een soort veredelde busdienst, want passagiers kunnen slechts op vaste plaatsen in- en uitstappen.
De taxi’s zijn aangepaste Renault Zoe’s en Mitsubishi i-MiEV’s die 100% elektrisch zijn. Zes Lidars aan verschillende zijden van de auto worden gebruikt voor het detecteren van obstakels, ondersteund door camera’s die ook helpen bij het detecteren van de stoplichtkleur. Desondanks zit er wel nog altijd een chauffeur achter het stuur die kan ingrijpen als het mis gaat.
Meer info: http://nutonomy.com.
NuTonomy is een klein opstartend bedrijfje en er rijden nu 6 taxi’s van hen rond. De planning is dit tegen het eind van het jaar te verdubbelen naar 12. Het gebied waarin ze rijden is zakelijk/residentieel en beslaat 6,5 km2. Eigenlijk is het meer een soort veredelde busdienst, want passagiers kunnen slechts op vaste plaatsen in- en uitstappen.
De taxi’s zijn aangepaste Renault Zoe’s en Mitsubishi i-MiEV’s die 100% elektrisch zijn. Zes Lidars aan verschillende zijden van de auto worden gebruikt voor het detecteren van obstakels, ondersteund door camera’s die ook helpen bij het detecteren van de stoplichtkleur. Desondanks zit er wel nog altijd een chauffeur achter het stuur die kan ingrijpen als het mis gaat.
Meer info: http://nutonomy.com.