Efficiënte inductielader voor elektrische auto's
Onderzoekers van het Fraunhofer Instituut voor Geïntegreerde Systemen en Componenten (IISB) hebben een goedkope en efficiënte technologie ontwikkeld waarmee elektrische auto’s inductief kunnen worden opgeladen. Het opladen gebeurt hierbij niet aan de onderkant van de auto maar aan de voorkant. Het prototype levert drie kilowatt bij een overdrachtsrendement van 95%. Hiermee kunnen gangbare elektrische auto’s in één nacht worden opgeladen.
Onderzoekers van het Fraunhofer Instituut voor Geïntegreerde Systemen en Componenten (IISB) hebben een goedkope en efficiënte technologie ontwikkeld waarmee elektrische auto’s inductief kunnen worden opgeladen. Het opladen gebeurt hierbij niet aan de onderkant van de auto maar aan de voorkant. Het prototype levert drie kilowatt bij een overdrachtsrendement van 95%. Hiermee kunnen gangbare elektrische auto’s in één nacht worden opgeladen.
Tot nu toe werd bij inductief opladen van een auto uitgegaan van spoelen aan de onderkant van de auto en in het wegdek. Omdat hierbij een afstand van zo’n 15 cm moet worden overbrugd zijn grote (dure) spoelen nodig. Ook kan het laadproces worden verstoord door dieren die de warmte opzoeken, en als er papier waarin metaal is verwerkt onder de auto waait kan dit door de inductiestroom in brand vliegen. De nieuwe technologie van het Fraunhofer Instituut heeft deze nadelen niet. De ‘laadpaal’ bevindt zich voor de auto waardoor deze er dichtbij - of zelfs tegenaan - kan worden geplaatst. Omdat de afstand klein is kunnen relatief kleine spoelen worden gebruikt. De kunststof laadpaal is zodanig uitgevoerd dat deze als de auto te ver doorrijdt naar achteren wegklapt, waardoor de auto er in principe zelfs overheen kan rijden zonder dat er schade ontstaat.
Foto: Fraunhofer IISB