FastCharge: Duits alternatief voor Tesla’s Supercharger
De Duitse autoindustrie is niet echt een aanvoerder in de elektromobiliteit, maar nu is door BMW en Porsche een laadstation gepresenteerd, dat ook een grote accu in 15 minuten kan opladen.
De Duitse autoindustrie is niet echt een aanvoerder in de elektromobiliteit, maar nu is door BMW en Porsche een laadstation gepresenteerd, dat ook een grote accu in 15 minuten kan opladen.
Naast de actieradius is natuurlijk ook de oplaadtijd een belangrijk criterium voor de acceptatie van de elektrische auto. Tenslotte wil niemand langer dan een paar minuten aan „tanken“ verprutsen en de accu’s van elektrische auto’s hebben meer tijd nodig dan we van verbrandingsmotoren gewend zijn. Het is dan ook geen wonder dat er in de strijd om marktaandelen in de toekomstige techniek ook op het gebied van oplaadtijden en laadstations een concurrentiestrijd is ontbrand.
Niet alleen de concurrentie uit de USA, maar ook het voor de hand liggende inzicht, dat een net van veel verschillende laadstations niet bevorderlijk is voor de acceptatie, heeft er nu toe geleid dat Duitse autofabrikanten zijn gaan samenwerken op het gebied van laadstations en snellaadtechnieken. BMW heeft het er met de eerste versie van hun type i3 niet zo goed vanaf gebracht, want zelfs hun relatief kleine 22kWh-accu had veel tijd nodig voor het opladen. De nieuwste versies zijn dan wel tot 80% op te laden in 20 minuten, maar hoe korter hoe beter. Voor toekomstige voertuigen met duidelijk grotere accu’s zijn laadstations van 50 kW echt niet voldoende.
BMW en Porsche hebben nu een laadstation gepresenteerd, dat elektrische auto’s in minder dan drie minuten zo ver kan opladen, dat ze een afstand van 100 km kunnen afleggen. In het onderzoeksproject „FastCharge“ is een eerste prototype van een power-laadstation gepresenteerd, dat kan opladen met het enorme vermogen van 450 kW. Het is voldoende om daarvoor geschikte auto’s, zelf met een accu van 100 kWh, in 15 minuten volledig op te laden. FastCharge is een initiatief van een industrieconsortium dat bestaat uit Siemens, Porsche en BMW. Het in Beieren gepresenteerde 450kW-DC-laadstation overtreft daarmee duidelijk het door Tesla beloofde vermogen van 350 kW in hun Supercharger v3.
Vooral Porsche is erg geïnteresseerd in deze techniek. Zij hebben al een testvoertuig, dat geschikt is voor laadvermogen van 400 kW. Dat is een record voor een elektrische personenauto. De accu van het prototype van Porsche heeft een capaciteit van ca. 90 kWh en kon inderdaad in maar 3 minuten voldoende worden opgeladen om 100 km af te kunnen leggen.
Naast de actieradius is natuurlijk ook de oplaadtijd een belangrijk criterium voor de acceptatie van de elektrische auto. Tenslotte wil niemand langer dan een paar minuten aan „tanken“ verprutsen en de accu’s van elektrische auto’s hebben meer tijd nodig dan we van verbrandingsmotoren gewend zijn. Het is dan ook geen wonder dat er in de strijd om marktaandelen in de toekomstige techniek ook op het gebied van oplaadtijden en laadstations een concurrentiestrijd is ontbrand.
Niet alleen de concurrentie uit de USA, maar ook het voor de hand liggende inzicht, dat een net van veel verschillende laadstations niet bevorderlijk is voor de acceptatie, heeft er nu toe geleid dat Duitse autofabrikanten zijn gaan samenwerken op het gebied van laadstations en snellaadtechnieken. BMW heeft het er met de eerste versie van hun type i3 niet zo goed vanaf gebracht, want zelfs hun relatief kleine 22kWh-accu had veel tijd nodig voor het opladen. De nieuwste versies zijn dan wel tot 80% op te laden in 20 minuten, maar hoe korter hoe beter. Voor toekomstige voertuigen met duidelijk grotere accu’s zijn laadstations van 50 kW echt niet voldoende.
BMW en Porsche hebben nu een laadstation gepresenteerd, dat elektrische auto’s in minder dan drie minuten zo ver kan opladen, dat ze een afstand van 100 km kunnen afleggen. In het onderzoeksproject „FastCharge“ is een eerste prototype van een power-laadstation gepresenteerd, dat kan opladen met het enorme vermogen van 450 kW. Het is voldoende om daarvoor geschikte auto’s, zelf met een accu van 100 kWh, in 15 minuten volledig op te laden. FastCharge is een initiatief van een industrieconsortium dat bestaat uit Siemens, Porsche en BMW. Het in Beieren gepresenteerde 450kW-DC-laadstation overtreft daarmee duidelijk het door Tesla beloofde vermogen van 350 kW in hun Supercharger v3.
Vooral Porsche is erg geïnteresseerd in deze techniek. Zij hebben al een testvoertuig, dat geschikt is voor laadvermogen van 400 kW. Dat is een record voor een elektrische personenauto. De accu van het prototype van Porsche heeft een capaciteit van ca. 90 kWh en kon inderdaad in maar 3 minuten voldoende worden opgeladen om 100 km af te kunnen leggen.