Galileo maakt zelfrijdende voertuigen mogelijk
De European GNSS Agency (GSA, de organisatie achter het Europese Galileo-satellietnavigatiesysteem) heeft het startschot gegeven voor een driejarig en met ruim vijf miljoen euro gedoteerd project...
De European GNSS Agency (GSA, de organisatie achter het Europese Galileo-satellietnavigatiesysteem) heeft het startschot gegeven voor een driejarig en met ruim vijf miljoen euro gedoteerd project om de mogelijkheden te onderzoeken die Galileo biedt voor zelfstandig rijdende voertuigen.
Het project met de fraaie naam ESCAPE (European Safety Critical Applications Positioning Engine) wordt geleid door het Spaanse bedrijg Ficosa in samenwerking met diverse Europese partners (waaronder Renault en STMicroelectronics).
Het is de bedoeling dat het project in 2019 een innovatief positioneringssysteem oplevert dat geschikt is voor veiligheidskritische toepassingen – in de context van wegtransport zijn dat toepassingen die direct of indirect moeten voorkomen dat mensen, voertuigen, roerende en onroerende zaken of het milieu worden geschaad. Tot deze toepassingen worden zelfstandig rijdende voertuigen, het transport van gevaarlijke goederen en bestuurderondersteunende systemen (ADAS: Advanced Driver-Assistance Systems) gerekend.
ESCAPE zal een hoge mate van integratie verwezenlijken met verschillende voertuigsensoren, gebruikmaken van de PPP-service (Precise Point Positioning) met behulp van het ionosfeermodel van Galileo en zal ook een 'integrity layer' omvatten die moet aangeven in welke mate de positie-informatie van het systeem kan worden vertrouwd. Het sleutelwoord bij dit alles is en blijft 'veiligheids-georiënteerd'.
Het project met de fraaie naam ESCAPE (European Safety Critical Applications Positioning Engine) wordt geleid door het Spaanse bedrijg Ficosa in samenwerking met diverse Europese partners (waaronder Renault en STMicroelectronics).
Het is de bedoeling dat het project in 2019 een innovatief positioneringssysteem oplevert dat geschikt is voor veiligheidskritische toepassingen – in de context van wegtransport zijn dat toepassingen die direct of indirect moeten voorkomen dat mensen, voertuigen, roerende en onroerende zaken of het milieu worden geschaad. Tot deze toepassingen worden zelfstandig rijdende voertuigen, het transport van gevaarlijke goederen en bestuurderondersteunende systemen (ADAS: Advanced Driver-Assistance Systems) gerekend.
ESCAPE zal een hoge mate van integratie verwezenlijken met verschillende voertuigsensoren, gebruikmaken van de PPP-service (Precise Point Positioning) met behulp van het ionosfeermodel van Galileo en zal ook een 'integrity layer' omvatten die moet aangeven in welke mate de positie-informatie van het systeem kan worden vertrouwd. Het sleutelwoord bij dit alles is en blijft 'veiligheids-georiënteerd'.