Technische Universiteit van München wint Hyperloop-snelheidswedstrijd
Een groep studenten van Technical University Munich stuurt een testvoertuig met een snelheid van 324 km/h door de hyperloop-buis van de Amerikaanse ondernemer Elon Musk in Los Angeles. Het WARR-Hyperloop-team verdedigde daarmee de titel die het begin dit jaar had gewonnen bij de eerste editie van deze wedstrijd.
De Hyperloop, in 2015 geïntroduceerd door SpaceX-oprichter en Tesla CEO Elon Musk, is het concept van een hogesnelheidstrein, die moet bewegen met ongeveer de snelheid van het geluid in een buis waarin een gedeeltelijk vacuüm heerst. Studententeams vanuit de hele wereld worden opgeroepen om deel te nemen met hun ontwerpen en concepten voor de zogenaamde pod (de cabine waarin de passagiers door de buis moeten worden getransporteerd)
Een groep studenten van Technical University Munich stuurt een testvoertuig met een snelheid van 324 km/h door de hyperloop-buis van de Amerikaanse ondernemer Elon Musk in Los Angeles. Het WARR-Hyperloop-team verdedigde daarmee de titel die het begin dit jaar had gewonnen bij de eerste editie van deze wedstrijd.
De Hyperloop, in 2015 geïntroduceerd door SpaceX-oprichter en Tesla CEO Elon Musk, is het concept van een hogesnelheidstrein, die moet bewegen met ongeveer de snelheid van het geluid in een buis waarin een gedeeltelijk vacuüm heerst. Studententeams vanuit de hele wereld worden opgeroepen om deel te nemen met hun ontwerpen en concepten voor de zogenaamde pod (de cabine waarin de passagiers door de buis moeten worden getransporteerd).
In de eerste editie, die plaatsvond in januari 2017, zijn twee hoofdprijzen uitgereikt: de prijs voor de snelste pod werd gewonnen door het WARR-Hyperloop-team van de TU München en de prijs voor het beste totaalconcept ging naar de TU-Delft uit Nederland. In Competition II telde alleen de snelheid.
Meer dan 20 teams waren naar de tweede wedstrijd in Los Angeles gekomen om hun capsule te testen in de speciaal voor dit doel gebouwde buis bij SpaceX. Er waren maar drie teams die zich bij de strenge technische tests wisten te kwalificeren voor de finales. Naast het WARR-Hyperloop-team van de TU Munich waren dat Paradigm Hyperloop, een team van de Northeastern University and Memorial University van Newfoundland & Labrador en Swissloop van de ETH Zürich.
De pod van Swissloop bereikte een snelheid van 39 kilometer per uur in de bijna-vacuüm buis, Paradigm Hyperloop's pod bereikte 104 km/h. Het WARR-team kwam als laatste aan de beurt. Hun pod was één van de kleinste die deelnam. Hij weegt maar 80 kg en wordt aangedreven door een elektromotor van 50 kW. Het concept bleek goed te werken: in de buis versnelde de pod tot 324 km/h en was daarmee ruimschoots de snelste. WARR-Hyperloop’s ontwerp is geoptimaliseerd voor snelheid in een buis van 1,2 km lengte.
Bron: Smart2zero
Afbeelding: warr-hyperloop.de