KIT's 'nabijheidshoed' helpt blinden en slechtzienden
De ‘Proximity Hat’ (nabijheidshoed) die door het Karlsruhe Institute of Technology (KIT) werd ontwikkeld gebruikt ultrasoon geluid voor het verzenden en ontvangen van signalen die ruimtelijke informatie bevatten. Het doel was om een nauwkeurig hulpmiddel te creëren dat ruimtelijke informatie aan de gebruiker doorgeeft, zonder de nadelen van geluids- en trillingssignalen die kunnen irriteren, de aandacht afleiden en niet intuïtief zijn. In KIT’s nabijheidshoed wordt druk gebruikt om de blinde of slechtziende gebruiker te informeren.
De ‘Proximity Hat’ (nabijheidshoed) die door het Karlsruhe Institute of Technology (KIT) werd ontwikkeld gebruikt ultrasoon geluid voor het verzenden en ontvangen van signalen die ruimtelijke informatie bevatten. Het doel was om een nauwkeurig hulpmiddel te creëren dat ruimtelijke informatie aan de gebruiker doorgeeft, zonder de nadelen van geluids- en trillingssignalen die kunnen irriteren, de aandacht afleiden en niet intuïtief zijn. In KIT’s nabijheidshoed wordt druk gebruikt om de blinde of slechtziende gebruiker te informeren.
Zes ultrasone geluidsmodules van vijf centimeter voeren horizontale omgevingsscans van de ruimte rond de drager uit, met een bereik van enkele meters en een resolutie van een paar centimeter. Om zelfs als de gebruiker beweegt snel en betrouwbaar informatie te kunnen leveren wordt er 50 keer per seconde gescand.
In plastic ingekapselde ‘stampers’ brengen de afstandsinformatie in de vorm van druk over naar punten op het hoofd van de gebruiker.
De overdracht van druk-informatie heeft geen invloed op andere menselijke zintuigen. Bestaande oplossingen die gebruikmaken van geluid of trillingen worden vaak als oncomfortabel en irriterend ervaren.
Het afstand-naar-druk conversieprincipe biedt ook mogelijkheden voor de VR-industrie, met inbegrip van game-ontwerpers. Bedankt KIT!
Zes ultrasone geluidsmodules van vijf centimeter voeren horizontale omgevingsscans van de ruimte rond de drager uit, met een bereik van enkele meters en een resolutie van een paar centimeter. Om zelfs als de gebruiker beweegt snel en betrouwbaar informatie te kunnen leveren wordt er 50 keer per seconde gescand.
In plastic ingekapselde ‘stampers’ brengen de afstandsinformatie in de vorm van druk over naar punten op het hoofd van de gebruiker.
De overdracht van druk-informatie heeft geen invloed op andere menselijke zintuigen. Bestaande oplossingen die gebruikmaken van geluid of trillingen worden vaak als oncomfortabel en irriterend ervaren.
Het afstand-naar-druk conversieprincipe biedt ook mogelijkheden voor de VR-industrie, met inbegrip van game-ontwerpers. Bedankt KIT!