Nieuwe elektromotor van Siemens drijft vliegtuig aan
Siemens-onderzoekers hebben een nieuw type elektromotor ontwikkeld dat met een gewicht van 50 kg een continu vermogen van circa 260 KW levert. Dat is vijf keer zoveel als vergelijkbare aandrijfsystemen. Met deze motor ingebouwd in een Extra 330 LE is met succes een eerste vlucht voor publiek gemaakt op de luchthaven Schwarze Heide nabij Dinslaken in Duitsland. Deze ontwikkeling maakt hybride-elektrisch aangedreven vliegtuigen met vier of meer zitplaatsen mogelijk.
Siemens-onderzoekers hebben een nieuw type elektromotor ontwikkeld dat met een gewicht van 50 kg een continu vermogen van circa 260 KW levert. Dat is vijf keer zoveel als vergelijkbare aandrijfsystemen. Met deze motor ingebouwd in een Extra 330 LE is met succes een eerste vlucht voor publiek gemaakt op de luchthaven Schwarze Heide nabij Dinslaken in Duitsland. Deze ontwikkeling maakt hybride-elektrisch aangedreven vliegtuigen met vier of meer zitplaatsen mogelijk.
“Deze dag gaat de luchtvaart veranderen,” aldus Frank Anton, hoofd van de afdeling eAircraft bij de Corporate Technology, de centrale research afdeling van Siemens. “Dit is de eerste keer dat een elektrisch aangedreven vliegtuig in de kwart-megawattklasse heeft gevlogen.” De Extra 330LE, met een gewicht van bijna 1000 kg, is het vliegende testplatform voor het nieuwe aandrijfsysteem. Als acrobatisch vliegtuig is het bijzonder geschikt om de onderdelen tot het uiterste te testen en hun ontwerp te verbeteren.
De onderneming gaat de technologie bovendien inbrengen in het samenwerkingsproject waartoe Siemens en Airbus in april 2016 besloten, en wat als doel heeft de ontwikkeling van elektrisch aangedreven vliegen te stimuleren.
Elektrische aandrijvingen zijn schaalbaar en Siemens en Airbus zijn van plan de motor als basis gebruiken voor de ontwikkeling van regionale lijntoestellen met hybride-elektrische aandrijving. “Naar verwachting zien we in 2030 de eerste vliegtuigen met een capaciteit tot 100 passagiers en een bereik van 1000 km,” lichtte Anton toe.
Meer info: www.corporate.siemens.nl/nl/pers-nieuws/persberichten.php.
“Deze dag gaat de luchtvaart veranderen,” aldus Frank Anton, hoofd van de afdeling eAircraft bij de Corporate Technology, de centrale research afdeling van Siemens. “Dit is de eerste keer dat een elektrisch aangedreven vliegtuig in de kwart-megawattklasse heeft gevlogen.” De Extra 330LE, met een gewicht van bijna 1000 kg, is het vliegende testplatform voor het nieuwe aandrijfsysteem. Als acrobatisch vliegtuig is het bijzonder geschikt om de onderdelen tot het uiterste te testen en hun ontwerp te verbeteren.
De onderneming gaat de technologie bovendien inbrengen in het samenwerkingsproject waartoe Siemens en Airbus in april 2016 besloten, en wat als doel heeft de ontwikkeling van elektrisch aangedreven vliegen te stimuleren.
Elektrische aandrijvingen zijn schaalbaar en Siemens en Airbus zijn van plan de motor als basis gebruiken voor de ontwikkeling van regionale lijntoestellen met hybride-elektrische aandrijving. “Naar verwachting zien we in 2030 de eerste vliegtuigen met een capaciteit tot 100 passagiers en een bereik van 1000 km,” lichtte Anton toe.
Meer info: www.corporate.siemens.nl/nl/pers-nieuws/persberichten.php.