Noorwegen bant mogelijk benzine- en dieselauto’s
Misschien zijn benzine- en dieselauto’s vanaf 2025 verboden in Noorwegen. Of op zijn minst de verkoop daarvan. Daar is althans behoorlijke politieke steun voor. Hoewel Noorwegen een van de grootste olie-exporteurs ter wereld is, wordt aan de nationale energievraag voldaan door energie die voor meer dan 50% uit hernieuwbare bronnen wordt opgewekt.
Misschien zijn benzine- en dieselauto’s vanaf 2025 verboden in Noorwegen. Of op zijn minst de verkoop daarvan. Daar is althans behoorlijke politieke steun voor. Hoewel Noorwegen een van de grootste olie-exporteurs ter wereld is, wordt aan de nationale energievraag voldaan door energie die voor meer dan 50% uit hernieuwbare bronnen wordt opgewekt.
Noorwegen heeft een historie met enthousiasme voor elektrische auto’s. Het was in 2013 het eerste Europese land dat laadstations voor de auto’s van fabrikant Tesla installeerde. En dankzij een zeer aantrekkelijke belastingkorting voor elektrische auto’s rijden er nu al meer dan 50.000 rond, een streven dat eigenlijk gepland was voor 2017. Bij 5,14 miljoen inwoners betekent dit dat ongeveer 1 op de 100 inwoners een elektrische auto heeft. Bij een gemiddelde van 2,1 personen per huishouden, heeft dus 1 op de 50 gezinnen een elektrische auto. Dat is best veel! Beetje ironisch dat ze een groot deel van deze ‘rijkdom’ te danken hebben aan de export van olie.
Als elektronicus denk ik gelijk aan een praktisch feit: accu’s en kou gaan doorgaans niet goed samen. En Noorwegen heeft nu niet bepaald een warm klimaat. Daarnaast zal je het toch ook wel een beetje aangenaam warm willen hebben in de auto. Kost ook niet weinig energie. Nu kun je daar het gebruik van de airco in een warmer klimaat wel tegenover stellen, maar het feit dat de lampen vaker aan moeten in het noordelijk gelegen land zal zeker invloed hebben op de actieradius.
Begrijp me niet verkeerd: ik zou het geweldig vinden als we allemaal gelijk op de elektrische auto over konden stappen. Veel minder uitlaatgassen, veel minder lawaai en ga zo maar door. Maar erg praktisch is het ‘tanken’ nog niet. Voor het woon-werkverkeer zal het nu wel gaan, maar dat betekent dat je voor andere uitstapjes en reizen toch nog altijd een tweede auto op brandstof moet hebben. Niet ideaal. Een elektrische auto voelt toch een beetje aan als vrijheidsbeperking, vind ik. Gelukkig gaan de ontwikkelingen snel en verwacht ik dat het niet heel lang duurt voordat ook hiervoor een oplossing komt. Maar voor de zekerheid misschien toch maar niet te lang wachten met die vakantie naar Noorwegen, voordat je er niet meer in mag...
Noorwegen heeft een historie met enthousiasme voor elektrische auto’s. Het was in 2013 het eerste Europese land dat laadstations voor de auto’s van fabrikant Tesla installeerde. En dankzij een zeer aantrekkelijke belastingkorting voor elektrische auto’s rijden er nu al meer dan 50.000 rond, een streven dat eigenlijk gepland was voor 2017. Bij 5,14 miljoen inwoners betekent dit dat ongeveer 1 op de 100 inwoners een elektrische auto heeft. Bij een gemiddelde van 2,1 personen per huishouden, heeft dus 1 op de 50 gezinnen een elektrische auto. Dat is best veel! Beetje ironisch dat ze een groot deel van deze ‘rijkdom’ te danken hebben aan de export van olie.
Als elektronicus denk ik gelijk aan een praktisch feit: accu’s en kou gaan doorgaans niet goed samen. En Noorwegen heeft nu niet bepaald een warm klimaat. Daarnaast zal je het toch ook wel een beetje aangenaam warm willen hebben in de auto. Kost ook niet weinig energie. Nu kun je daar het gebruik van de airco in een warmer klimaat wel tegenover stellen, maar het feit dat de lampen vaker aan moeten in het noordelijk gelegen land zal zeker invloed hebben op de actieradius.
Begrijp me niet verkeerd: ik zou het geweldig vinden als we allemaal gelijk op de elektrische auto over konden stappen. Veel minder uitlaatgassen, veel minder lawaai en ga zo maar door. Maar erg praktisch is het ‘tanken’ nog niet. Voor het woon-werkverkeer zal het nu wel gaan, maar dat betekent dat je voor andere uitstapjes en reizen toch nog altijd een tweede auto op brandstof moet hebben. Niet ideaal. Een elektrische auto voelt toch een beetje aan als vrijheidsbeperking, vind ik. Gelukkig gaan de ontwikkelingen snel en verwacht ik dat het niet heel lang duurt voordat ook hiervoor een oplossing komt. Maar voor de zekerheid misschien toch maar niet te lang wachten met die vakantie naar Noorwegen, voordat je er niet meer in mag...