Finalisten strijden om NXP-Cup 2019
Op 30 april 2019 vond de finale van de NXP-Cup EMEA 2019 plaats bij Fraunhofer IIS in Erlangen. Dit is een wedstrijd tussen studententeams om de beste autonoom rijdende modelauto te ontwikkelen. De prestaties van de deelnemers bleken duidelijk beter te zijn dan vorig jaar.
Op 30 april 2019 vond de finale van de NXP-Cup EMEA 2019 plaats bij Fraunhofer IIS in Erlangen. Dit is een wedstrijd tussen studententeams om de beste autonoom rijdende modelauto te ontwikkelen. De prestaties van de deelnemers bleken duidelijk beter te zijn dan vorig jaar.
19 studententeams uit het EMEA-gebied (Europa, Midden-Oosten en Afrika) hadden zich in 2019 gekwalificeerd voor de finale van de NXP-Cup, die van 29 tot 30 april 2019 zou plaatsvinden in de ruimten van Fraunhofer IIS in Erlangen. Er golden dit jaar nieuwe, verbeterde regels. Het beloofde dus spannend te worden.
Voor het bouwen van een succesvolle autonome modelauto is natuurlijk naast hardware-kennis ook knowhow op het gebied van embedded software en veel motivatie nodig. De auto’s moesten zoveel mogelijk foutloos autonoom rijden. De auto’s moesten daarbij een witte „straat“ met zwarte randmarkeringen volgen, waarbij ook kruispunten, chicanes en smalle plekken voorkwamen. De rijbaan moest dus op een of andere manier met behulp van een camera worden herkend en gevolgd, want uiteindelijk moest de modelauto het traject zo snel mogelijk afleggen, zonder uit de koers te raken.
De teams waren vrij in de keuze van het aantal geïntegreerde sensoren en het aantal ingezette NXP-microcontrollers. Naast de belangrijke tijdrit op het ingewikkelde parcours aan het einde van het evenement waren er van te voren ook ronden, waarin extra punten konden worden verzameld: achtbaan, uitwijken voor hindernissen en snelheidsbeperkingen.
Video van de finale bij de NXP-Cup. Video: Fraunhofer IIS / NXP
De eerste plaats bereikte het team ARCAR1 van de Haute Ecole ARC Ingénierie (CH). Ze werden daarvoor door NXP beloond: Rolf Nissen, SVP Global Key, nodigde ze uit voor een reis naar NXP Connects op 12 tot 13 juni 2019 in Santa Clara (zie de eerste afbeelding), waar ze in het ecosysteem van de branche kunnen duiken en in de gelegenheid zijn om informatieve presentaties, podiumdiscussies, workshops en live-demonstraties bij te wonen en contacten te leggen.
Ook de door distributeur Mouser gesponsorde tweede prijs ging naar Zwitserland, dat had u al geraden: naar het team ARCAR2. De derde, door Elektor gesponsorde prijs ging naar het team KAW4Wheels van de AGH University uit Krakau (Polen).
Eervolle vermeldingen voor hun innovatieve auto’s verkregen de teams VAXNA van de Stredni Skola informatiky en SlowFox MUNI Corp van de Masaryk University (beide in de Tsjechische republiek). Hun voertuigen waren keurig opgebouwd en vertoonden innovatieve oplossingen met zelfgebouwde onderdelen.
19 studententeams uit het EMEA-gebied (Europa, Midden-Oosten en Afrika) hadden zich in 2019 gekwalificeerd voor de finale van de NXP-Cup, die van 29 tot 30 april 2019 zou plaatsvinden in de ruimten van Fraunhofer IIS in Erlangen. Er golden dit jaar nieuwe, verbeterde regels. Het beloofde dus spannend te worden.
Autonoom rijden
Bij de NXP-Cup gaat het erom, modelauto’s met professionele eigenschappen te ontwerpen, bouwen en autonoom te laten rijden. Omdat het gaat om studententeams moet dat logischerwijs zonder een groot budget gebeuren. De studenten moesten dus iets bedenken om hun auto op te peppen met sensoriek en optimale software schrijven, die draait op NXP-processors. Dat is beslist geen makkelijke opgave.Voor het bouwen van een succesvolle autonome modelauto is natuurlijk naast hardware-kennis ook knowhow op het gebied van embedded software en veel motivatie nodig. De auto’s moesten zoveel mogelijk foutloos autonoom rijden. De auto’s moesten daarbij een witte „straat“ met zwarte randmarkeringen volgen, waarbij ook kruispunten, chicanes en smalle plekken voorkwamen. De rijbaan moest dus op een of andere manier met behulp van een camera worden herkend en gevolgd, want uiteindelijk moest de modelauto het traject zo snel mogelijk afleggen, zonder uit de koers te raken.
De teams waren vrij in de keuze van het aantal geïntegreerde sensoren en het aantal ingezette NXP-microcontrollers. Naast de belangrijke tijdrit op het ingewikkelde parcours aan het einde van het evenement waren er van te voren ook ronden, waarin extra punten konden worden verzameld: achtbaan, uitwijken voor hindernissen en snelheidsbeperkingen.
Resultaten
Het was opvallend hoeveel voortgang er was bereikt in vergelijking met de voorgaande jaren. Dit jaar wisten 12 van de 19 teams bij de finale foutloos te rijden. Ook opmerkelijk: De twee teams uit Zwitserland domineerden de wedstrijd.De eerste plaats bereikte het team ARCAR1 van de Haute Ecole ARC Ingénierie (CH). Ze werden daarvoor door NXP beloond: Rolf Nissen, SVP Global Key, nodigde ze uit voor een reis naar NXP Connects op 12 tot 13 juni 2019 in Santa Clara (zie de eerste afbeelding), waar ze in het ecosysteem van de branche kunnen duiken en in de gelegenheid zijn om informatieve presentaties, podiumdiscussies, workshops en live-demonstraties bij te wonen en contacten te leggen.
Ook de door distributeur Mouser gesponsorde tweede prijs ging naar Zwitserland, dat had u al geraden: naar het team ARCAR2. De derde, door Elektor gesponsorde prijs ging naar het team KAW4Wheels van de AGH University uit Krakau (Polen).
Eervolle vermeldingen voor hun innovatieve auto’s verkregen de teams VAXNA van de Stredni Skola informatiky en SlowFox MUNI Corp van de Masaryk University (beide in de Tsjechische republiek). Hun voertuigen waren keurig opgebouwd en vertoonden innovatieve oplossingen met zelfgebouwde onderdelen.