Prijsdaling van 80% voor accu’s van elektrische voertuigen
De prijs van accupacks voor elektrische voertuigen is sinds 2010 met bijna 80% afgenomen. Die neerwaartse trend zal zich naar verwachting de komende jaren voortzetten. Omdat de accu zo’n 35 tot 50% van de productiekosten van een elektrisch voertuig bepaalt, zal elektrisch rijden veel goedkoper worden. Elektrische voertuigen kunnen steeds beter in prijs concurreren met auto’s met een verbrandingsmotor. Wanneer gaan ze de verbrandingsmotoren van de weg drukken?
De prijs van accupacks voor elektrische voertuigen is sinds 2010 met bijna 80% afgenomen. Die neerwaartse trend zal zich naar verwachting de komende jaren voortzetten. Omdat de accu zo’n 35 tot 50% van de productiekosten van een elektrisch voertuig bepaalt, zal elektrisch rijden veel goedkoper worden. Elektrische voertuigen kunnen steeds beter in prijs concurreren met auto’s met een verbrandingsmotor. Wanneer gaan ze de verbrandingsmotoren van de weg drukken?
De fossiele brandstofindustrie lijkt ervan overtuigd dat de massale adoptie van elektrisch rijden nog steeds ver in de toekomst ligt. BP voorspelt dat er in 2035 100 miljoen elektrische voertuigen op de weg zullen zijn, dat is een marktaandeel van 6% in het transport over de weg. Het International Energy Agency is wat optimistischer en schat dat er tussen 100 en 140 miljoen elektrische voertuigen zullen zijn in 2030.
Die getallen voorspellen niet veel goeds voor de wereld. Transport is verantwoordelijk voor 14% van de uitstoot van broeikasgassen, het grootste deel daarvan wordt geproduceerd door vervoer over de weg. Overigens is het verkeer de belangrijkste bron van de luchtvervuiling in de stad.
Elektrische voertuigen in 2020
Maar er is hoop. Een nieuw onderzoek van het Carbon Tracker Initiative geeft veel positieve vooruitzichten op de snelheid van de marktpenetratie van elektrische voertuigen. Volgens dit onderzoek zullen elektrische voertuigen al in 2020 prijspariteit met verbrandingsmotoren bereiken. Tussen 2020 en 2030 zal elektrisch rijden een marktaandeel van 19-21% halen. Deze getallen zijn niet het resultaat van wishful thinking, maar zijn gebaseerd op twee aannames:
1. Voorspellende modellen zouden gebaseerd moeten zijn op actuele gegevens over de dalende kosten van technologie, en
2. Landen zullen zich houden aan de beloften die ze hebben gedaan in het Klimaatakkoord in Parijs.
De fossiele brandstofindustrie lijkt ervan overtuigd dat de massale adoptie van elektrisch rijden nog steeds ver in de toekomst ligt. BP voorspelt dat er in 2035 100 miljoen elektrische voertuigen op de weg zullen zijn, dat is een marktaandeel van 6% in het transport over de weg. Het International Energy Agency is wat optimistischer en schat dat er tussen 100 en 140 miljoen elektrische voertuigen zullen zijn in 2030.
Die getallen voorspellen niet veel goeds voor de wereld. Transport is verantwoordelijk voor 14% van de uitstoot van broeikasgassen, het grootste deel daarvan wordt geproduceerd door vervoer over de weg. Overigens is het verkeer de belangrijkste bron van de luchtvervuiling in de stad.
Inschrijven
Schrijf u in voor tag alert e-mails over Elektor Energy! Elektrische voertuigen in 2020
Maar er is hoop. Een nieuw onderzoek van het Carbon Tracker Initiative geeft veel positieve vooruitzichten op de snelheid van de marktpenetratie van elektrische voertuigen. Volgens dit onderzoek zullen elektrische voertuigen al in 2020 prijspariteit met verbrandingsmotoren bereiken. Tussen 2020 en 2030 zal elektrisch rijden een marktaandeel van 19-21% halen. Deze getallen zijn niet het resultaat van wishful thinking, maar zijn gebaseerd op twee aannames:
1. Voorspellende modellen zouden gebaseerd moeten zijn op actuele gegevens over de dalende kosten van technologie, en
2. Landen zullen zich houden aan de beloften die ze hebben gedaan in het Klimaatakkoord in Parijs.