Slimme antenne beschermt auto tegen cyber-aanvallen
Jarenlang wist ik een oude Opel Corsa in leven te houden, omdat de meest geavanceerde elektronica die erin zat waarschijnlijk de gloeilampen waren (de radio telt niet mee, dat was een accessoire). Tegenwoordig zitten auto’s zo vol elektronica dat ze worden afgedankt als er een draad losraakt. De tijden zijn wel veranderd! Moderne auto’s zitten tjokvol elektronische systemen en daardoor kunnen problemen die vroeger niet eens bestonden dramatische vormen aannemen en lezen we dingen als “STMicroelectronics gaat aan de leiding in de race om auto’s met internetverbinding te beschermen tegen cyber-aanvallen...”
Jarenlang wist ik een oude Opel Corsa in leven te houden, omdat de meest geavanceerde elektronica die erin zat waarschijnlijk de gloeilampen waren (de radio telt niet mee, dat was een accessoire). Tegenwoordig zitten auto’s zo vol elektronica dat ze al worden afgedankt als er een draad losraakt. De tijden zijn wel veranderd!
Moderne auto’s zitten tjokvol elektronische systemen en daardoor kunnen problemen die vroeger niet eens bestonden dramatische vormen aannemen en lezen we dingen als “STMicroelectronics gaat aan de leiding in de race om "auto’s te beschermen tegen cyber-aanvallen...”
Om deze bedreigingen aan te pakken heeft ST de Telemaco3P telematics and connectivity processors STA1385 uitgebracht in verschillende varianten. Het zijn dubbele ARM Cortex-A7-processors voorzien van een ingebouwd, geïsoleerd Hardware Security Module (HSM)-subsysteem dat werkt met een ARM Cortex-M3 voor het controleren van de authenticiteit van ontvangen berichten en alle externe apparaten die proberen verbinding te maken.
De nieuwe chips zijn ook zeer robuust, met een toelaatbare maximumtemperatuur van 105°C voor gebruik op plaatsen waar het bijzonder heet kan worden, zoals bij het dak van de auto in een slimme antenne.
Een slimme antenne? Het moet niet veel gekker worden: zelfs een stukje draad moet nu weer “intelligent” worden en in staat zijn om POSIX-compliant besturingssystemen te draaien op de drie (!) ingebouwde 32bits-microcontrollers. Een antenne was vroeger gewoon een stukje koperdraad, maar hij heeft nu CAN FD, Gigabit Ethernet en 100Mbit/s Secure Digital I/O (SDIO)-interfaces om zijn eigen storing te maken.
Vooruitgang, technologie, we zijn er dol op, maar ze maken alles wel ingewikkeld.
Illustratie: STMicroelectronics
Moderne auto’s zitten tjokvol elektronische systemen en daardoor kunnen problemen die vroeger niet eens bestonden dramatische vormen aannemen en lezen we dingen als “STMicroelectronics gaat aan de leiding in de race om "auto’s te beschermen tegen cyber-aanvallen...”
Om deze bedreigingen aan te pakken heeft ST de Telemaco3P telematics and connectivity processors STA1385 uitgebracht in verschillende varianten. Het zijn dubbele ARM Cortex-A7-processors voorzien van een ingebouwd, geïsoleerd Hardware Security Module (HSM)-subsysteem dat werkt met een ARM Cortex-M3 voor het controleren van de authenticiteit van ontvangen berichten en alle externe apparaten die proberen verbinding te maken.
De nieuwe chips zijn ook zeer robuust, met een toelaatbare maximumtemperatuur van 105°C voor gebruik op plaatsen waar het bijzonder heet kan worden, zoals bij het dak van de auto in een slimme antenne.
Een slimme antenne? Het moet niet veel gekker worden: zelfs een stukje draad moet nu weer “intelligent” worden en in staat zijn om POSIX-compliant besturingssystemen te draaien op de drie (!) ingebouwde 32bits-microcontrollers. Een antenne was vroeger gewoon een stukje koperdraad, maar hij heeft nu CAN FD, Gigabit Ethernet en 100Mbit/s Secure Digital I/O (SDIO)-interfaces om zijn eigen storing te maken.
Vooruitgang, technologie, we zijn er dol op, maar ze maken alles wel ingewikkeld.
Illustratie: STMicroelectronics