Stopbord 2.0 met knipperlicht voorkomt ongelukken
Onderzoekers van de University of Texas at San Antonio hebben een goedkope techniek ontwikkeld om stopborden meer te laten opvallen, waardoor ze meer effect hebben. Automobilisten die een kruising met stopbord naderen worden door een knipperlicht gewaarschuwd, dat ze moeten stoppen.
Onderzoekers van de University of Texas at San Antonio hebben een goedkope techniek ontwikkeld om stopborden meer te laten opvallen, waardoor ze meer effect hebben. Automobilisten die een kruising met stopbord naderen worden door een knipperlicht gewaarschuwd, dat ze moeten stoppen.
Stopborden worden op buitenwegen vaak „over het hoofd gezien“ of genegeerd, wat gevaarlijke situaties kan veroorzaken. Het is niet alleen in de USA dat meer dan de helft van de ongelukken gebeurt op buitenwegen, maar ook in Duitsland overlijden meer mensen op provinciale wegen dan binnen de bebouwde kom of op snelwegen. Vermoedelijk komt dat, doordat in landelijke gebieden vaker te snel of nonchalant gereden wordt, waarbij borden al gauw worden genegeerd.
Video: utsa.edu
Tot nu toe zijn er wel dergelijk systemen die werken met inductielussen in het wegdek of met radarsensoren of camera's, maar die kosten meestal vele tienduizenden Euro’s. De oplossing van de UTSA zou in vergelijking met een gewoon stopbord een meerprijs van minder dan $ 100 hebben.
Zonnevoeding
Het intelligente stopbord herkent het naderen van een voertuig en activeert dan een knipperlicht. Elektronica en knipperlichten worden gevoed vanuit zonnecellen in combinatie met een bufferaccu, zodat dit hightech-stopbord zonder extra infrastructuur overal bij kruispunten en splitsingen met stopborden kan worden geplaatst. De voertuigherkenning werkt met een infraroodsensor, die naderende voertuigen herkent en onderscheid van voertuigen die bij het bord vandaan rijden. Bij het naderen wordt het knipperlicht actief. Dit verrassingseffect maakt dat de bestuurder weer attent wordt en dat de kans groter is, dat hij daadwerkelijk stopt. Op die manier wordt de kans op een botsing met een ander voertuig verminderd.Stopborden worden op buitenwegen vaak „over het hoofd gezien“ of genegeerd, wat gevaarlijke situaties kan veroorzaken. Het is niet alleen in de USA dat meer dan de helft van de ongelukken gebeurt op buitenwegen, maar ook in Duitsland overlijden meer mensen op provinciale wegen dan binnen de bebouwde kom of op snelwegen. Vermoedelijk komt dat, doordat in landelijke gebieden vaker te snel of nonchalant gereden wordt, waarbij borden al gauw worden genegeerd.
Geringe kosten
De infraroodsensor onderscheidt niet alleen de rijrichting van het herkende voertuig, maar ook de snelheid en het maakt onderscheid naar voertuigklasse (vrachtwagen of personenauto). Het herkenningspercentage is ca. 90 %. En de classificatie is in 72 % van de gevallen succesvol. Als het waarschuwingslicht voortdurend zou knipperen, heeft dat een minder krachtig effect. Bovendien zouden ze dan meer energie verbruiken, zodat toch een voeding van buitenaf nodig zou zijn, wat de installatie duurder zou maken.Tot nu toe zijn er wel dergelijk systemen die werken met inductielussen in het wegdek of met radarsensoren of camera's, maar die kosten meestal vele tienduizenden Euro’s. De oplossing van de UTSA zou in vergelijking met een gewoon stopbord een meerprijs van minder dan $ 100 hebben.