Studenten TU Delft succesvol met elektrische race-auto
Na tien racewagens met verbrandingsmotoren blijkt de overstap naar een elektrische aandrijving voor de studenten van de TU Delft een gouden greep: meteen in hun eerste Formula Student wedstrijd, afgelopen weekend in Engeland, won hun DUT11 het overall klassement en maar liefst negen van de tien individuele onderdelen.
"We wisten dat we een goede wagen hadden gebouwd, maar dat we meteen het overall elektrische klassement zouden winnen, daar had ik niet op gerekend", vertelt teamleider Paul van Tricht. De Delftse elektrische racewagen was ook sneller dan de racewagens met brandstofmotoren, die een apart klassement rijden. In totaal deden 126 teams in Engeland aan de wedstrijd mee, onder zeer regenachtige omstandigheden.
Twee keer eerder, in 2008 en 2010, wonnen de Delftse studenten Formula Student Germany, maar nog nooit de wedstrijd op Silverstone in Engeland. De Delftenaren hebben naam gemaakt met ultralichte racewagens met kleine motoren. Daarmee troefden ze vaak de veel zwaardere krachtpatsers van met name Duitse universiteiten af. "Dat 'Delftse Concept' hebben we uiteraard niet losgelaten", zegt Paul van Tricht. "Ook onze eerste elektrische racewagen weegt slechts 175 kg, lichter dan de andere elektrische deelnemers. Dat scheelt enorm op de bochtige circuits."
Formula Student is een internationale race- en ontwerpwedstrijd voor studententeams. Wereldwijd nemen er ruim 450 universteitsteams uit de hele wereld mee aan de 10 race-evenementen op verschillende Formule 1 Circuits. Een vakkundige jury beoordeelt de racewagens op onder andere veiligheid, kwaliteit en duurzaamheid. Daarnaast komen de wagens op vier raceonderdelen tegen elkaar uit.
Het studentenproject van de TU Delft, genaamd DUT Racing, telt ongeveer 60 studenten. In een jaar tijd ontwerpen en bouwen zij een racewagen waarmee ze deelnemen aan de wedstrijden in Engeland en Duitsland. De wedstrijd in Duitsland begint op 2 augustus.