Studenten TU Delft winnen Formula Student Silverstone
De zelfgebouwde elektrische racewagen van Formula Student Team Delft won dit weekend het overall klassement in de ontwerp- en racewedstrijd Formule Student UK, na een zenuwslopende puntenrace met de universiteiten van Zurich, Karlsruhe en Stuttgart. Daarmee prolongeerden de studenten hun titel en heroverden ze de eerste plek op de wereldranglijst met 700 deelnemende universiteiten.
De zelfgebouwde elektrische racewagen van Formula Student Team Delft won dit weekend het overall klassement in de ontwerp- en racewedstrijd Formule Student UK, na een zenuwslopende puntenrace met de universiteiten van Zurich, Karlsruhe en Stuttgart. Daarmee prolongeerden de studenten hun titel en heroverden ze de eerste plek op de wereldranglijst met 700 deelnemende universiteiten.
De Delftse studenten staan bekend om hun ultralichte elektrische racewagens, waarmee ze in het verleden al vaak veel zwaardere en krachtigere concurrenten versloegen in de puntenklassementen van Formula Student. De nieuwste versie, de DUT15, accelereert in 2,3 seconden van 0 naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 127 km/u. De nieuw ontworpen accu heeft een capaciteit van 7,2 kWh. Dat is 12% meer dan de accu van het vorige model (DUT14). Dit jaar ontwikkelden de studenten ook hun eigen ultralichte banden.
Het doel van de Formula Student competitie is om ingenieurs praktijkervaring op te laten doen, ervaring te geven met samenwerking in een team en met projectmanagement, door een kleine Formula-style racewagen te bouwen. De racewagens worden beoordeeld op onder andere ontwerp, energiegebruik en bouwkosten, maar rijden ook raceonderdelen zoals een acceleratieproef, een skidpad, en de zware duurproef ‘endurance’.
Over twee weken zal het team van Delft de titel proberen te veroveren op het circuit van Hockenheim in Duitsland. Deze competitie geldt als het officieuze wereldkampioenschap.
De Delftse studenten staan bekend om hun ultralichte elektrische racewagens, waarmee ze in het verleden al vaak veel zwaardere en krachtigere concurrenten versloegen in de puntenklassementen van Formula Student. De nieuwste versie, de DUT15, accelereert in 2,3 seconden van 0 naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 127 km/u. De nieuw ontworpen accu heeft een capaciteit van 7,2 kWh. Dat is 12% meer dan de accu van het vorige model (DUT14). Dit jaar ontwikkelden de studenten ook hun eigen ultralichte banden.
Het doel van de Formula Student competitie is om ingenieurs praktijkervaring op te laten doen, ervaring te geven met samenwerking in een team en met projectmanagement, door een kleine Formula-style racewagen te bouwen. De racewagens worden beoordeeld op onder andere ontwerp, energiegebruik en bouwkosten, maar rijden ook raceonderdelen zoals een acceleratieproef, een skidpad, en de zware duurproef ‘endurance’.
Over twee weken zal het team van Delft de titel proberen te veroveren op het circuit van Hockenheim in Duitsland. Deze competitie geldt als het officieuze wereldkampioenschap.