TABULA maakt informatica-onderwijs be-grijpbaar
In het TABULA-project ontwikkelen onderzoekers van de RWTH Aken, samen met Elektor en andere partners uit de media-industrie, nieuwe aanzetten om concepten uit de informatica en andere wetenschappen met behulp van interactieve technologie aanraakbaar en daarmee gemakkelijker leerbaar te maken.
In het TABULA-project ontwikkelen onderzoekers van de RWTH Aken, samen met Elektor en andere partners uit de media-industrie, nieuwe aanzetten om concepten uit de informatica en andere wetenschappen met behulp van interactieve technologie aanraakbaar en daarmee gemakkelijker leerbaar te maken.
TABULA combineert een grote vergadertafel met een ingebouwd touchscreen van de nieuwste generatie met zogenaamde "Tangibles", speciaal voor TABULA ontwikkelde aanraakbare objecten vol elektronica, die op de tafel kunnen worden bewogen om leertoepassingen op het tafel-display te besturen.
"Zo kunnen leerlingen in een groep rondom de tafel samen met concrete voorwerpen werken aan informatica-concepten, bijvoorbeeld het algoritme voor het invoegen van objecten in een binaire boom of flow-gebaseerde programmering van filters voor beeldbewerking", verklaart Prof. Jan Borchers van de leerstoel media-informatica en mens/computer-interactie van het Human-Computer Interaction Center (HCIC) van de RWTH, die het project coördineert en verantwoordelijk is voor de interactieve technologie.
Prof. Ulrik Schroeders Team "Learning Technologies" houdt zich bezig met de didactische eisen van dit nieuwe initiatief, en Prof. Martina Ziefles Leerstoel communicatiewetenschappen aan de HCIC met de acceptatie van gebruikers van TABULA. Het creëren van didactische media verzorgt Dr. Sylvia Kowalewski van de inside-ondernemingsgroep uit Aken, één van de toonaangevende aanbieders van E-learning in Duitsland. Ferdinand te Walvaart van Elektor werkt in zijn nieuwe lab in Aken aan de praktische toepasbaarheid van de Tangible-hardware.
Het project wordt in de komende drie jaar door BMBF gestimuleerd met ca. 1 miljoen Euro in het kader van het "Tangible Learning Initiative".
Meer informatie over dit project: http://hci.rwth-aachen.de/tabula
TABULA combineert een grote vergadertafel met een ingebouwd touchscreen van de nieuwste generatie met zogenaamde "Tangibles", speciaal voor TABULA ontwikkelde aanraakbare objecten vol elektronica, die op de tafel kunnen worden bewogen om leertoepassingen op het tafel-display te besturen.
"Zo kunnen leerlingen in een groep rondom de tafel samen met concrete voorwerpen werken aan informatica-concepten, bijvoorbeeld het algoritme voor het invoegen van objecten in een binaire boom of flow-gebaseerde programmering van filters voor beeldbewerking", verklaart Prof. Jan Borchers van de leerstoel media-informatica en mens/computer-interactie van het Human-Computer Interaction Center (HCIC) van de RWTH, die het project coördineert en verantwoordelijk is voor de interactieve technologie.
Prof. Ulrik Schroeders Team "Learning Technologies" houdt zich bezig met de didactische eisen van dit nieuwe initiatief, en Prof. Martina Ziefles Leerstoel communicatiewetenschappen aan de HCIC met de acceptatie van gebruikers van TABULA. Het creëren van didactische media verzorgt Dr. Sylvia Kowalewski van de inside-ondernemingsgroep uit Aken, één van de toonaangevende aanbieders van E-learning in Duitsland. Ferdinand te Walvaart van Elektor werkt in zijn nieuwe lab in Aken aan de praktische toepasbaarheid van de Tangible-hardware.
Het project wordt in de komende drie jaar door BMBF gestimuleerd met ca. 1 miljoen Euro in het kader van het "Tangible Learning Initiative".
Meer informatie over dit project: http://hci.rwth-aachen.de/tabula