Uitverkoop: Transrapid for Sale
Hebt u altijd al een eigen Transrapid willen hebben? Als u deze trein (of moeten we „MAGLEV“ zeggen?) niet wilt missen, dan moet u opschieten. De veiling loopt namelijk nog tot dinsdag 25 oktober 2016. De trein is te bekijken op het bekende testtraject. En: er geldt voor dit meesterwerk van de Duitse ingenieurskunst geen minimale prijs.
Hebt u altijd al een eigen Transrapid willen hebben? Als u deze trein (of moeten we „MAGLEV“ zeggen?) niet wilt missen, dan moet u opschieten. De veiling loopt namelijk nog tot dinsdag 25 oktober 2016. De trein is te bekijken op het bekende testtraject. En: er geldt voor dit meesterwerk van de Duitse ingenieurskunst geen minimale prijs.
Weet u het nog? De Transrapid is een MAGLEV, een magnetisch zwevende hogesnelheidstrein, en hij was de trots van de Duitse techniek in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw. De hoop om hier een exportsucces van te maken is volledig de grond ingeslagen, want buiten een testtraject voor het aantonen van de haalbaarheid kon de Duitse politiek nooit een akkoord bereiken over een traject voor de exploitatie, dat had kunnen bewijzen dat de Transrapid ook in de praktijk een goede zaak is. Dan valt er schijnbaar weinig te verkopen. In tegenstelling tot de succesvolle MAGLEV’s in Japan is voor de Duitse variant alleen een „echt“ traject tussen Shanghai en de plaatselijke luchthaven daadwerkelijk gebouwd. Het einde van het project werd ook nog eens versneld door een afschuwelijk ongeluk waarbij 23 mensen om het leven kwamen in 2006. Al vijf jaar beweegt er niets meer op het testtraject. En nu komt het definitieve einde en de voormalige high tech wordt in de uitverkoop gedaan. Dus als u nog iets voor uw treinenverzameling zoekt...
Weet u het nog? De Transrapid is een MAGLEV, een magnetisch zwevende hogesnelheidstrein, en hij was de trots van de Duitse techniek in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw. De hoop om hier een exportsucces van te maken is volledig de grond ingeslagen, want buiten een testtraject voor het aantonen van de haalbaarheid kon de Duitse politiek nooit een akkoord bereiken over een traject voor de exploitatie, dat had kunnen bewijzen dat de Transrapid ook in de praktijk een goede zaak is. Dan valt er schijnbaar weinig te verkopen. In tegenstelling tot de succesvolle MAGLEV’s in Japan is voor de Duitse variant alleen een „echt“ traject tussen Shanghai en de plaatselijke luchthaven daadwerkelijk gebouwd. Het einde van het project werd ook nog eens versneld door een afschuwelijk ongeluk waarbij 23 mensen om het leven kwamen in 2006. Al vijf jaar beweegt er niets meer op het testtraject. En nu komt het definitieve einde en de voormalige high tech wordt in de uitverkoop gedaan. Dus als u nog iets voor uw treinenverzameling zoekt...