Uw Li-ion-accu's zullen van boord worden gehaald...
De Verenigde Naties (VN) bevelen aan om oplaadbare lithiumbatterijen niet langer als vracht op passagiersvluchten toe te laten. Een groep VN-experts rapporteert dat lithium-ion-cellen branden kunnen veroorzaken die vliegtuigen kunnen vernietigen.
De Verenigde Naties (VN) bevelen aan om oplaadbare lithiumbatterijen niet langer als vracht op passagiersvluchten toe te laten. Een groep VN-experts rapporteert dat lithium-ion-cellen branden kunnen veroorzaken die vliegtuigen kunnen vernietigen.
De luchtvaartnavigatiecommissie van de internationale burgerluchtvaart-organisatie (ICAO) heeft voorgesteld om de accu’s weer als vracht toe te laten als er een nieuwe verpakking is ontwikkeld die een acceptabel veiligheidsniveau biedt. Het hoogste orgaan van de ICAO moet hier later deze maand echter nog goedkeuring aan geven.
De meeste accu’s worden met vrachtschepen vervoerd, maar ongeveer 30% wordt per vliegtuig getransporteerd. Tests die zijn uitgevoerd door de Federal Aviation Administration (FAA) van de Verenigde Staten hebben aangetoond dat in beschadigde of defecte accu’s ongecontroleerde temperatuurverhogingen kunnen optreden die bekend staan als thermisch op hol slaan (thermal runaway). Deze oververhitting zou zich door de lading kunnen verspreiden.
Bij de FAA-tests zijn uit de oververhitte accu’s gassen vrijgekomen die na ontsteking de deuren van vrachtcontainers hebben opengeblazen en dozen met accu’s door de lucht hebben laten vliegen om deze vervolgens in vlammen te laten opgaan.
De luchtvaartnavigatiecommissie van de internationale burgerluchtvaart-organisatie (ICAO) heeft voorgesteld om de accu’s weer als vracht toe te laten als er een nieuwe verpakking is ontwikkeld die een acceptabel veiligheidsniveau biedt. Het hoogste orgaan van de ICAO moet hier later deze maand echter nog goedkeuring aan geven.
De meeste accu’s worden met vrachtschepen vervoerd, maar ongeveer 30% wordt per vliegtuig getransporteerd. Tests die zijn uitgevoerd door de Federal Aviation Administration (FAA) van de Verenigde Staten hebben aangetoond dat in beschadigde of defecte accu’s ongecontroleerde temperatuurverhogingen kunnen optreden die bekend staan als thermisch op hol slaan (thermal runaway). Deze oververhitting zou zich door de lading kunnen verspreiden.
Bij de FAA-tests zijn uit de oververhitte accu’s gassen vrijgekomen die na ontsteking de deuren van vrachtcontainers hebben opengeblazen en dozen met accu’s door de lucht hebben laten vliegen om deze vervolgens in vlammen te laten opgaan.