Vliegen met het raketpak Daedalus
Veel mensen zijn grote fans van de superhelden uit de Marvel-strips. Bij de Britse oliehandelaar Richard Browning geldt dit in het bijzonder voor Tony Stark oftewel Iron Man. En hij durft het zelfs aan om het bijbehorende raketpak zelf te ontwikkelen. Zijn eerste pogingen met het raketpak Daedalus van zijn eigen ontwikkelbedrijf Gravity zien er niet eens zo slecht uit...
Veel mensen zijn grote fans van de superhelden uit de Marvel-strips. Bij de Britse oliehandelaar Richard Browning geldt dit in het bijzonder voor Tony Stark oftewel Iron Man. En hij durft het zelfs aan om het bijbehorende raketpak zelf te ontwikkelen. Zijn eerste pogingen met het raketpak Daedalus van zijn eigen ontwikkelbedrijf Gravity zien er niet eens zo slecht uit...
Zoals u ziet zijn naast het beschermende pak nog een tankrugzak en in totaal zes miniturbines nodig om de man met zijn gewicht van 80 kg in de lucht te heffen en hem daar de zwaartekracht te laten trotseren. Twee mini-turbines aan iedere hand en twee op de rug zijn hiervoor voldoende.
Experimenten met kleine turbines. Video: Richard Browning / Gravity (Youtube)
In deze interessante video zijn verschillende pogingen te zien om het totaalgewicht goed te verdelen. Schoenaandrijvingen lijken niet zo handig te zijn omdat die de stabiliteit niet ten goede komen. Ook vereist deze manier van vliegen veel ruimtelijk inzicht, coördinatie en kracht. Volgens Richard Browning is de techniek al verder dan hier is te zien. De vlucht schijnt stabieler te verlopen op zo’n 2 tot 3 meter hoogte. Het uiteindelijke doel is om commerciële raketpakken te maken met een verkoopprijs van ongeveer € 230.000.
Zoals u ziet zijn naast het beschermende pak nog een tankrugzak en in totaal zes miniturbines nodig om de man met zijn gewicht van 80 kg in de lucht te heffen en hem daar de zwaartekracht te laten trotseren. Twee mini-turbines aan iedere hand en twee op de rug zijn hiervoor voldoende.
In deze interessante video zijn verschillende pogingen te zien om het totaalgewicht goed te verdelen. Schoenaandrijvingen lijken niet zo handig te zijn omdat die de stabiliteit niet ten goede komen. Ook vereist deze manier van vliegen veel ruimtelijk inzicht, coördinatie en kracht. Volgens Richard Browning is de techniek al verder dan hier is te zien. De vlucht schijnt stabieler te verlopen op zo’n 2 tot 3 meter hoogte. Het uiteindelijke doel is om commerciële raketpakken te maken met een verkoopprijs van ongeveer € 230.000.