Met waterstof-brandstofcellen zou een commerciële elektrische drone twee uur in de lucht kunnen blijven, vrijwel onmiddellijk na de landing kunnen worden ‘bijgetankt’ en daarna weer 120 minuten kunnen vliegen. Dit soort prestaties zijn met accu’s onhaalbaar. Intelligent Energy plaatste een waterstof-brandstofcel in een DJI Matrice 100 quadkopter. De brandstofcel (met brandstof) weegt nog geen 1,6 kg en dat is minder dan de accu die deze vervangt. Waterstof brengt als brandstof specifieke gevaren met zich mee, maar de National Hydrogen Association denkt dat deze worden overdreven.
 
Intelligent Energy maakt al sinds 2001 brandstofcellen en demonstreerde onlangs hun drone op het BBC-nieuwskanaal Click. Het bedrijf is niet de eerste die zo’n apparaat maakt: andere bedrijven, waaronder Boeing, hebben ook hun eigen brandstofcel-drones. Maar wat dit ontwerp zo bijzonder maakt is de simpele eenvoud ervan: een standaard-quadkopter die met een nieuwe energiebron in een sportzaal rondvliegt alsof het de gewoonste zaak van de wereld is.
 
Intelligent Energy verwacht dat de drone binnen een jaar op de zakelijke markt komt en daarna ook voor consumenten beschikbaar is. Bekijk hieronder het BBC-Clickfragment (*edit BBC fragment is niet langer online, bij dezen een alternatief):