Wie ontwerpt de eerste LiFePO4-lader voor zelfbouw?
De ISL78693 van Intersil voldoet aan AEC-Q100 Grade-3, heeft een lekstroom van maar 3 µA en is geschikt als backup-voeding voor eCall-systemen. Na een botsing zenden eCall-systemen automatisch de locatie van een voertuig uit en nemen contact op met de dichtstbijzijnde hulpdienst. Zulke systemen moeten “snel, betrouwbaar en autonoom werken op een backup-accu, zelfs als het voertuig betrokken raakt in een ongeval meteen nadat het maandenlang werkloos geparkeerd heeft gestaan,” zegt Intersil. De genoemde 3 µA is een maximum, de typische lekstroom is maar 700 nA.
Al jarenlang staat Elektor voorop bij het ontwerpen van acculaders en voedingen voor zelfbouw. Lood-zuur, NiCd, NiMH: we hebben het allemaal gedaan. Maar nu is er een nieuwe uitdaging voor alle lezers van ons Elektor-e-zine. Wie komt er met een … tromgeroffel … Lader voor 3,6V-accucellen op basis van lithium-ijzer-fosfaat (LiFePO4)? Hier is een tip om u op weg te helpen.
De ISL78693 van Intersil voldoet aan AEC -Q100 Grade-3, heeft een lekstroom van maar 3 µA en is geschikt als backup-voeding voor eCall-systemen. Na een botsing zenden eCall-systemen automatisch de locatie van een voertuig uit en nemen contact op met de dichtstbijzijnde hulpdienst. Zulke systemen moeten “snel, betrouwbaar en autonoom werken op een backup-accu, zelfs als het voertuig betrokken raakt in een ongeval meteen nadat het maandenlang werkloos geparkeerd heeft gestaan,” zegt Intersil. De genoemde 3 µA is een maximum, de typische lekstroom is maar 700 nA.
Lifepo4-cellen moeten worden geladen met 3,6 V; minder dan de 4,2 V die laadchips voor meer conventionele Li-ion cellen leveren. De maximale laadstroom is 1 Ampère. Er is een thermische beveiliging die de laadstroom beperkt om oververhitting te voorkomen en een detector voor te lage temperatuur voorkomt laden als de cel te koud is om elektronen te kunnen opnemen.
De ISL78693 heeft maar vijf externe passieve componenten nodig. Het is een lineaire lader, dus geen van die onderdelen is een spoel. En er is meer goed nieuws: de 3,6V ISL78693 is pen-compatibel met de 4,1V ISL78692 Li-ion-lader. Ze werken geen van beide met de standaard 12V van het boordnet, u zult dus één of andere DC/DC-converter moeten toevoegen om daarmee te kunnen werken.
Lifepo4-cellen moeten worden geladen met 3,6 V; minder dan de 4,2 V die laadchips voor meer conventionele Li-ion cellen leveren. De maximale laadstroom is 1 Ampère. Er is een thermische beveiliging die de laadstroom beperkt om oververhitting te voorkomen en een detector voor te lage temperatuur voorkomt laden als de cel te koud is om elektronen te kunnen opnemen.
De ISL78693 heeft maar vijf externe passieve componenten nodig. Het is een lineaire lader, dus geen van die onderdelen is een spoel. En er is meer goed nieuws: de 3,6V ISL78693 is pen-compatibel met de 4,1V ISL78692 Li-ion-lader. Ze werken geen van beide met de standaard 12V van het boordnet, u zult dus één of andere DC/DC-converter moeten toevoegen om daarmee te kunnen werken.
Pak de handschoen op! Plaats uw LiFePO4-project op www.elektormagazine.com/labs
De ISL78693 van Intersil voldoet aan AEC -Q100 Grade-3, heeft een lekstroom van maar 3 µA en is geschikt als backup-voeding voor eCall-systemen. Na een botsing zenden eCall-systemen automatisch de locatie van een voertuig uit en nemen contact op met de dichtstbijzijnde hulpdienst. Zulke systemen moeten “snel, betrouwbaar en autonoom werken op een backup-accu, zelfs als het voertuig betrokken raakt in een ongeval meteen nadat het maandenlang werkloos geparkeerd heeft gestaan,” zegt Intersil. De genoemde 3 µA is een maximum, de typische lekstroom is maar 700 nA.
Lifepo4-cellen moeten worden geladen met 3,6 V; minder dan de 4,2 V die laadchips voor meer conventionele Li-ion cellen leveren. De maximale laadstroom is 1 Ampère. Er is een thermische beveiliging die de laadstroom beperkt om oververhitting te voorkomen en een detector voor te lage temperatuur voorkomt laden als de cel te koud is om elektronen te kunnen opnemen.
De ISL78693 heeft maar vijf externe passieve componenten nodig. Het is een lineaire lader, dus geen van die onderdelen is een spoel. En er is meer goed nieuws: de 3,6V ISL78693 is pen-compatibel met de 4,1V ISL78692 Li-ion-lader. Ze werken geen van beide met de standaard 12V van het boordnet, u zult dus één of andere DC/DC-converter moeten toevoegen om daarmee te kunnen werken.
Pak de handschoen op! Plaats uw LiFePO4-project op www.elektormagazine.com/labs