Artikel
automatische fietsverlichting
7-42 elektuur juli/augustus 1980 16Vti Figuur 1 en 2 tonen respektievelijk een eenvoudige en een luxe uitvoering van een automatische fietsverlichting. Ondanks de simpele opzet zorgt zelfs de goedkope versie van figuur 1 al voor een belangrijke verbetering van de verkeersveiligheid voor wat betreft het fietsverkeer bij nacht of slecht weer. Wanneer de verlichting van een fiets op deze manier is geschakeld, dan brandt het licht gewoon door als men bij een kruispunt of zo moet stoppen, omdat dan een nikkel- cadmium-akku de taak van de dynamo overneemt. Tijdens het rijden met ingeschakelde dynamo worden de vier in serie geschakelde nicad-cellen (met sinter-elektroden) via D1 en R1 geladen en is het relais aangetrokken. Staat men stil, dan valt het relais af en legt met zijn wisselkontakt de fietslampjes aan de nicad-akku. Simpel maar effektief. Het enige nadeel is in feite dat men niet moet vergeten het licht uit te schakelen (S1) bij het stallen van de fiets. Voor degenen die denken...
Discussie (0 opmerking(en))