Artikel
auto-eindtrap
30 W uit 12 V zonder omvormer
Het audio-vermogen dat standaard met een 12-V-auto-boordspanning mogelijk is, bedraagt maar zo'n 5 … 6 W. En dat is voor een goede (hifi-)weergave tegenwoordig toch echt te weinig. Met behulp van een omvormer kunnen natuurlijk eindversterkers met veel grotere vermogens worden gemaakt, maar zo'n opzet is relatief duur en ook niet altijd wenselijk. Een nieuw IC van Philips maakt het mogelijk om uit een 12-V-spanning een audio-vermogen van circa 30 W aan 8 Ohm te leveren, door gebruik te maken van het zogenaamde klasse-H-principe.Het is al een hele tijd geleden dat de meesten van ons in een Volkswagen Kever of een soortgelijk vervoermiddel rondreden. Dat was toendertijd een trots bezit. En nog trotser was je als in die auto een heuse autoradio zat met een (mono) uitgangsvermogen van wel een of twee watt. En een geluid dat er uit kwam! Tegenwoordig moet het allemaal iets meer zijn. Minstens stereo, met zeker enkele tientallen watts per kant. En de bedragen die je voor auto-audio-installaties nu uit kunt geven, zijn nog explosiever gestegen dan de uitgangsvermogens.
Onderdelenlijst
Weerstanden:
R1 = 1 x 390
R2 = 1 x 150 k
R3 = 1 x 8k2
R4 = 1 x 1 M
R5 = 1 x 10 k
R6...R9 = 4 x 2,2
Kondensatoren:
C1,C2 = 2 x 1 µ, steek 5 mm
C3 = 1 x 3n9
C4 = 1 x 10 µ/63 V radiaal
C5 = 1 x 220 n/35 V tantaal
C6...C9,C17 = 5 x 220 n
C10 = 1 x 22 µ/40 V radiaal
C11...C16 = 6 x 4700 µ/16 V ra-diaal
Halfgeleiders:
D1 = 1 x 3,3 V/0,5 W zener
T1 = 1 x BC516
IC1 = 1 x TDA1560Q
Diversen:
koelplaat voor IC1 (Rth < 2,5 K/W)
1 print EPS 950024-1
R1 = 1 x 390
R2 = 1 x 150 k
R3 = 1 x 8k2
R4 = 1 x 1 M
R5 = 1 x 10 k
R6...R9 = 4 x 2,2
Kondensatoren:
C1,C2 = 2 x 1 µ, steek 5 mm
C3 = 1 x 3n9
C4 = 1 x 10 µ/63 V radiaal
C5 = 1 x 220 n/35 V tantaal
C6...C9,C17 = 5 x 220 n
C10 = 1 x 22 µ/40 V radiaal
C11...C16 = 6 x 4700 µ/16 V ra-diaal
Halfgeleiders:
D1 = 1 x 3,3 V/0,5 W zener
T1 = 1 x BC516
IC1 = 1 x TDA1560Q
Diversen:
koelplaat voor IC1 (Rth < 2,5 K/W)
1 print EPS 950024-1
Discussie (0 opmerking(en))