Relais bestaan al meer dan honderd jaar en nog altijd worden ze - in principe onveranderd - vaak gebruikt. Dat komt omdat de stuurkring galvanisch is gescheiden van de schakelkring.Ook in de nabije toekomst zullen relais (eigenlijk elektrisch op afstand bestuurbare schakelaars) gebruikt blijven worden. Ze zijn robuust, de spanning voor de belasting is onafhankelijk van de stuurspanning en er zijn talloze schakelconfiguraties mogelijk: van een eenvoudig maakcontact tot meervoudige verbreek-voor-maak omschakelcontacten, wisselcontacten enz..Door deze eigenschappen is het uit economisch oogpunt eigenlijk onmogelijk om ze te vervangen door schakelingen met halfgeleiders. Die zijn meestal duurder, ingewikkelder en vaak zelfs groter. Bovendien hebben ook voor de al zo lang bestaande relais de ontwikkelingen niet stil gestaan. Ze zijn kleiner geworden, de schakelvermogens zijn groter geworden en in toenemende mate zijn ze verkrijgbaar voor SMD-montage, passend op de daarbij gebruikte rastermaten.
Discussie (0 opmerking(en))