Artikel
Modeltrein-identificatiecircuit
Bijgaande schakeling is bedoeld voor het detecteren van treinen op een modelspoorbaan en is deels gebaseerd op ontwerpen die in het verleden al eens in Elektuur zijn beschreven. Zoals figuur 1 toont, gaat het om een eenvoudige infrarood zender/ontvanger, opgebouwd rond een LM358 en een NE567. Met de in het schema aangegeven dimensionering kan een afstand van ongeveer 40 à 50 cm overbrugd worden. Als voor elke detectiepoort de frequentie van de NE567 wat wordt gewijzigd, treedt er geen overspraak op tussen de verschillende poorten. De uiterst rechts getekende LED plus serieweerstand kan worden toegevoegd als indicatie dat het baanvak bezet is.
Het interessante van de schakeling zit hem echter vooral in de toepassing. Kijken we naar figuur 2. Wanneer zender en ontvanger worden geplaatst in positie A, dan fungeert de schakeling als 'gewone' treindetector. Door de diagonale plaatsing wordt daarbij een zeer betrouwbare detectie verkregen. Worden zender en ontvanger echter in positie B geplaatst, dan is de schakeling bruikbaar als identificatiecircuit.
Het interessante van de schakeling zit hem echter vooral in de toepassing. Kijken we naar figuur 2. Wanneer zender en ontvanger worden geplaatst in positie A, dan fungeert de schakeling als 'gewone' treindetector. Door de diagonale plaatsing wordt daarbij een zeer betrouwbare detectie verkregen. Worden zender en ontvanger echter in positie B geplaatst, dan is de schakeling bruikbaar als identificatiecircuit.
Discussie (0 opmerking(en))