Artikel
Lambda-probe voor carburateur-tuning
Een lambda-probe (of zuurstofsensor) zit tegenwoordig in het uitlaatsysteem van de meeste auto’s die op ongelode brandstof lopen. Als de lambda-probe op temperatuur is (ongeveer 600 ºC!) levert deze een uitgangsspanning die evenredig is met de hoeveelheid zuurstof in de uitlaatgassen. Deze spanning zegt iets over de verhouding lucht/brandstof in het mengsel dat uit de carburateur komt en geeft daarmee informatie over het rendement van de verbranding. Bij de moderne auto’s (en motoren) wordt deze informatie gebruikt om (elektronisch) motorparameters zoals de timing van de ontsteking en brandstofinspuiting te regelen.De indicator die hier wordt beschreven, is bedoeld voor permanente installatie op een motor. Hiermee kan het brandstofmengsel in de gaten gehouden worden.
Extra info / Update
In de halfgeleidergids van 2003 staat de 'lambda-probe voor carburateur-tuning' Ik ben geïnteresseerd in deze schakeling, en heb mij er dus in verdiept. Wat mij opviel in het schema is dat alle anodes gekoppeld zijn, maar volgens mij moeten deze ook aan +12V liggen. Klopt dat?
T. van der Vleuten
U heeft helemaal gelijk met uw opmerking: de anodes moeten allemaal doorverbonden zijn met +12 V. Anders zullen ze natuurlijk niet oplichten.
T. van der Vleuten
U heeft helemaal gelijk met uw opmerking: de anodes moeten allemaal doorverbonden zijn met +12 V. Anders zullen ze natuurlijk niet oplichten.
Discussie (0 opmerking(en))