Artikel
Bandenspanning draadloos meten
Met intelligente sensortechniek
Bandenpech is niet alleen heel vervelend, maar ook vaak erg gevaarlijk. In de toekomst zal het aantal ongevallen als gevolg van problemen met banden drastisch afnemen. Nieuwe sensoren zullen de banden gaan bewaken en de bestuurder op tijd waarschuwen.
Als een band kapot gaat, ligt dat in 85 % van de gevallen aan een te lage bandenspanning. De verhoogde wrijving en de voortdurende materiaalvervorming leiden al snel tot een oververhitting, met soms fatale gevolgen. Maar ook bij een bescheiden drukverlies zal door de verhoogde wrijvingsverliezen het brandstofverbruik toenemen. Bovendien neemt bij een te lage druk de levensduur van de band af. Dit laatste geldt overigens ook voor banden met een te hoge druk (zie figuur 1).
Omdat er nu eenmaal geen banden bestaan zonder drukverlies en regelmatige controle door de bestuurder niet volstaat, is een elektronische controle van de bandenspanning zinvol. De eerste systemen hiervoor zijn inmiddels in serieproductie gegaan. Hierbij heeft elke band een meetmodule die de druk en de temperatuur in de band meet. Met regelmatige intervallen worden de gemeten gegevens naar de boordcomputer verzonden. Als deze waarden de gestelde limieten overschrijden, zal een waarschuwingslampje in het dashboard gaan branden.
Als een band kapot gaat, ligt dat in 85 % van de gevallen aan een te lage bandenspanning. De verhoogde wrijving en de voortdurende materiaalvervorming leiden al snel tot een oververhitting, met soms fatale gevolgen. Maar ook bij een bescheiden drukverlies zal door de verhoogde wrijvingsverliezen het brandstofverbruik toenemen. Bovendien neemt bij een te lage druk de levensduur van de band af. Dit laatste geldt overigens ook voor banden met een te hoge druk (zie figuur 1).
Omdat er nu eenmaal geen banden bestaan zonder drukverlies en regelmatige controle door de bestuurder niet volstaat, is een elektronische controle van de bandenspanning zinvol. De eerste systemen hiervoor zijn inmiddels in serieproductie gegaan. Hierbij heeft elke band een meetmodule die de druk en de temperatuur in de band meet. Met regelmatige intervallen worden de gemeten gegevens naar de boordcomputer verzonden. Als deze waarden de gestelde limieten overschrijden, zal een waarschuwingslampje in het dashboard gaan branden.
Discussie (0 opmerking(en))