Artikel
Accu-vitalisator
Houdt uw accu jong en fris!
Dit ontwerp is een vervolg op het succesvolle project ‘Accu-revitalisator’ uit Elektuur september 2001. Gezien de talloze reacties zijn kapotte accu’s een veel voorkomend probleem. Omdat voorkomen natuurlijk beter is dan genezen, presenteren wij hier een schakeling die op eenvoudige maar doeltreffende wijze uw accu in conditie houdt!
De kwaliteit van loodaccu’s is en blijft een heikel punt. De motorrijders onder ons zullen dit als eerste beamen. Het bekendste voorbeeld is namelijk de motor die tijdens de winter gestald wordt en in het voorjaar problemen met de accu blijkt te hebben. Dit ligt dan niet alleen aan het feit dat de accu gedeeltelijk is ontladen, ook de capaciteit van de accu is vaak merkbaar achteruit gegaan. Dat is dan te merken aan het verschijnsel dat zelfs direct na het opladen de accu slecht presteert en weer snel leeg is.
Hetzelfde geldt overigens ook voor alle andere situaties waarin loodaccu’s langere tijd niet gebruikt worden. Misschien denkt u nu direct aan auto’s die ’s winters ‘op stal’ worden gezet, maar dit probleem doet zich bijvoorbeeld ook voor bij accu’s in ongebruikte noodvoedingen (UPS), accu’s die gebruikt worden in combinatie met een omvormer (in de caravan!), of accu’s die na het vaarseizoen een groot gedeelte van het jaar staan te niksen in uw plezierjacht.
De kwaliteit van loodaccu’s is en blijft een heikel punt. De motorrijders onder ons zullen dit als eerste beamen. Het bekendste voorbeeld is namelijk de motor die tijdens de winter gestald wordt en in het voorjaar problemen met de accu blijkt te hebben. Dit ligt dan niet alleen aan het feit dat de accu gedeeltelijk is ontladen, ook de capaciteit van de accu is vaak merkbaar achteruit gegaan. Dat is dan te merken aan het verschijnsel dat zelfs direct na het opladen de accu slecht presteert en weer snel leeg is.
Hetzelfde geldt overigens ook voor alle andere situaties waarin loodaccu’s langere tijd niet gebruikt worden. Misschien denkt u nu direct aan auto’s die ’s winters ‘op stal’ worden gezet, maar dit probleem doet zich bijvoorbeeld ook voor bij accu’s in ongebruikte noodvoedingen (UPS), accu’s die gebruikt worden in combinatie met een omvormer (in de caravan!), of accu’s die na het vaarseizoen een groot gedeelte van het jaar staan te niksen in uw plezierjacht.
Materials
Gerber bestand
De PCB bij dit artikel is als Gerber file beschikbaar gesteld. Elektor Members kunnen exclusief deze files gratis downloaden en gebruiken om de PCB zelf af te drukken met geschikte apparatuur óf de Gerber te laten drukken via een dienstverlener.
Elektor kan u bijvoorbeeld de PCB Service van onze partner Eurocircuits van harte aanbevelen of AISLER.
Het gebruik van onze Gerber files is vrijgegeven onder een Creative Commons- licentie. Creative Commons biedt auteurs, wetenschappers en andere creatieve makers de vrijheid om op een flexibele manier met hun auteursrechten om te gaan.
PCB
Onderdelenlijst
Weerstanden:
R1 = 6M8
R2 = 3M3
R3 = 4k7
R4, R5 = 10 k
R6 = 2k2
R7 = 100 k
R8 = 0,15/5 of 10 W
R9 = 150
Condensatoren:
C1, C6 = 10 µ/25 V, radiaal
C2, C5 = 10 n
C3 = 1 n
C4 = 4n7
C7 = 100 n
Halfgeleiders:
D1 = LED, low current
D2 = 1N4148
D3 = zener, 13 V/500 mW
D4 = Schottky-diode (bijv. BAT43, BAT85)
D5 = snelle zener (bijv. BZT03 24, 27 of 33 V)
T1 = BUZ10, BUZ11, BUZ100 of IRF540
IC1, IC2 = 555, CMOS
R1 = 6M8
R2 = 3M3
R3 = 4k7
R4, R5 = 10 k
R6 = 2k2
R7 = 100 k
R8 = 0,15/5 of 10 W
R9 = 150
Condensatoren:
C1, C6 = 10 µ/25 V, radiaal
C2, C5 = 10 n
C3 = 1 n
C4 = 4n7
C7 = 100 n
Halfgeleiders:
D1 = LED, low current
D2 = 1N4148
D3 = zener, 13 V/500 mW
D4 = Schottky-diode (bijv. BAT43, BAT85)
D5 = snelle zener (bijv. BZT03 24, 27 of 33 V)
T1 = BUZ10, BUZ11, BUZ100 of IRF540
IC1, IC2 = 555, CMOS
Discussie (0 opmerking(en))