Artikel
Autodiagnose met OBD-2
Eén steker, maar veel protocollen
In september 2002 heeft Elektuur al een uitgebreid artikel gewijd aan de OBD-2-standaard voor autodiagnose. Intussen is deze genormeerde interface onder de naam EOBD voor alle nieuwe auto's - zowel benzine als diesel - voorgeschreven. Helaas is het aantal protocollen voor de data-overdracht inmiddels gestegen van drie naar vijf. Het CAN-bus protocol heeft hierbij steeds vaker de voorkeur.
Elektrische diagnosesystemen voor motorvoertuigen bestaan al sinds de invoering van digitale motorbesturingen, zo'n 20 jaar dus. Om een betere controle te krijgen op componenten die invloed hebben op de verbrandingsgassen, is in de VS vanaf 1988 het OBD-systeem (On-Board Diagnose) voorgeschreven. In 1995 is OBD-2 als doorontwikkeling van dit systeem gestandaardiseerd. Deze fabrikantenoverkoepelende interface heeft als basis gediend voor een EU-commissie om een EU-richtlijn te formuleren. Op deze manier worden ook Europese fabrikanten gedwongen één gezamenlijke norm aan te houden en wezenlijke onderdelen van hun diagnosesystemen aan te passen en openbaar te maken.
Elektrische diagnosesystemen voor motorvoertuigen bestaan al sinds de invoering van digitale motorbesturingen, zo'n 20 jaar dus. Om een betere controle te krijgen op componenten die invloed hebben op de verbrandingsgassen, is in de VS vanaf 1988 het OBD-systeem (On-Board Diagnose) voorgeschreven. In 1995 is OBD-2 als doorontwikkeling van dit systeem gestandaardiseerd. Deze fabrikantenoverkoepelende interface heeft als basis gediend voor een EU-commissie om een EU-richtlijn te formuleren. Op deze manier worden ook Europese fabrikanten gedwongen één gezamenlijke norm aan te houden en wezenlijke onderdelen van hun diagnosesystemen aan te passen en openbaar te maken.
Discussie (0 opmerking(en))