Terwijl COVID-19 talloze bedrijven in alle sectoren op de proef stelde, moest bijna elk bedrijf zijn activiteiten heroverwegen om deze periode van wereldwijde onzekerheid te boven te komen. In een recente aflevering van De Creative Minds podcast, hebben Flavio Stiffan en Stuart Cording onderzocht hoe Elektor het afgelopen anderhalf jaar een succesvolle manier vond om haar publiek te bedienen. De algemeen directeur van Elektor, Erik Jansen, legde uit hoe de implementatie van enkele belangrijke zakelijke acties in de jaren vlak voor de pandemie het bedrijf in een goede positie bracht om de storm te doorstaan.

"Ik denk dat de overgang die ons door de pandemie heeft geholpen, eigenlijk al een paar jaar eerder is begonnen", merkte Jansen op. "Ik denk dat we in 2010 tot de conclusie kwamen dat we onszelf een beetje opnieuw moesten uitvinden om relevant te blijven."

En Elektor, dat zijn 60e verjaardag viert dit jaar, heeft dat precies zo gedaan. Bekijk het interview.

Elektor op de Creative Minds podcast

Uitbreiding van publicatie mogelijkheden

Sinds de jaren zestig lezen elektronica-ontwikkelaars en -hobbyisten Elektor en hebben belangstelling voor betrouwbare en nauwkeurige technische inhoud. Maar zoals Jansen in het interview opmerkte, moest Elektor in de jaren 2010 uitbreiden met digitale mogelijkheden. Het deed dit door te investeren in getalenteerde stafleden, de technische community uit te breiden en het implementeren van innovatieve publicatietools.

Allereerst richtte Elektor zich vooral op het ontwikkelen van hoogwaardige technische inhoud door het wereldwijde netwerk van experts van elektrotechnici, ontwikkelaars en academici uit te breiden. Het breidde zijn netwerk van experts uit en stroomlijnde zowel de gedrukte als de digitale publicatie processen.

Met het oog op groei heeft het management ook tijd en middelen geïnvesteerd in het opbouwen van zijn online community en het ontwikkelen van het Elektor Labs-platform. Tegenwoordig gebruiken duizenden technici van over de hele wereld het platform om elektronicaprojecten te posten en ideeën te delen.

Begin 2010 begonnen marketing managers hun bedrijven voor te bereiden op een digitale toekomst. Daartoe implementeerde Elektor aangepaste digitale publicatietools waarmee redacteuren, technici en leden van de gemeenschap effectief konden samenwerken in verschillende tijdzones en in verschillende talen. Momenteel gebruikt Elektor een verscheidenheid aan verbonden tools om 24/7 content te leveren in vier talen via verschillende kanalen, waaronder: digitale tijdschriftenwebsitesgedrukte tijdschriftenE-Zines, en verschillende sociale-mediaplatforms (bijv. YouTubeTwitterFacebookLinkedIn, en Instagram).  
 
Elektor Store - discussed on The Creative Mind

En als laatste heeft Elektor's voortdurende focus op het verbeteren van haar e-commerce strategie geholpen om de COVID-19-storm te doorstaan. Jansen leidde de benodigde technische integraties en upgrades terwijl hij de Chief Technology Officer van het bedrijf was. Vooral in de afgelopen drie jaar heeft het e-commerceteam van Elektor zijn online winkel (www.Elektor.nl) opnieuw ontworpen en verbeterd. Hiermee hebben ontwikkelaars en hobbyisten in Engels-, Duits-, Nederlands- en Franstalige markten toegang hebben tot elektronica kits, apparatuur en educatief materiaal welke “nooit duur en altijd verrassend” is.

"Het is absoluut lovenswaardig", merkte Stiffan op tijdens de discussie. "Zoveel bedrijven hebben onderzocht hoe ze met COVID-19 kunnen omgaan, en dit verhaal is prachtig."

Bekijk het Elektor Helps initiatief voor meer informatie over hoe Elektor de COVID-19-crisis heeft aangepakt.


Vertaling: Hans Adams