Slim stuurwiel kan slaperige bestuurder wakker maken
28 april 2016
op
op
De Duitse sensorfabrikant Hoffmann + Krippner heeft interessante technologie ontwikkeld en gepatenteerd, waarmee kan worden voorkomen dat autobestuurders door vermoeidheid hun concentratie verliezen. Met behulp van nieuwe SensoInk en SensoFoil (.pdf) potentiometer-technologie kan een sensor worden geprint voor het meten van de druk, gevoeligheid en positie van de handen van de bestuurder op het stuurwiel.
De SensoFoil-membraanpotentiometers worden gebruikt als spanningsdeler. Ze bestaan uit meerdere lagen, die onderling zijn gescheiden. De lagen worden met elkaar verbonden door mechanische of magnetische druk, de drukgevoelige inkt veroorzaakt een weerstand tussen de dunne lagen plastic.
De SensoFoil kan gemakkelijk achteraf worden aangebracht op het stuurwiel van auto’s. Daarmee kan worden gedetecteerd hoe stevig de bestuurder het stuur vasthoudt en daaruit blijkt dan, wanneer zijn aandacht verslapt. Tijdens het rijden houdt de bestuurder het stuur voortdurend vast en verplaatst ook telkens zijn handen. Het systeem detecteert wanneer die bewegingen wegvallen. Dat kan een teken zijn dat de bestuurder in slaap is gevallen of onwel is geworden. Als reactie op zo’n situatie kan een alarm in werking treden, dat de bestuurder oproept zijn concentratie te herstellen of hem waarschuwt dat het tijd wordt om even rust te nemen. De internationale rechten voor het fabriceren en verhandelen van dit handdetectiesysteem zijn eigendom van Guttersberg Consulting.
De SensoFoil-membraanpotentiometers worden gebruikt als spanningsdeler. Ze bestaan uit meerdere lagen, die onderling zijn gescheiden. De lagen worden met elkaar verbonden door mechanische of magnetische druk, de drukgevoelige inkt veroorzaakt een weerstand tussen de dunne lagen plastic.
De SensoFoil kan gemakkelijk achteraf worden aangebracht op het stuurwiel van auto’s. Daarmee kan worden gedetecteerd hoe stevig de bestuurder het stuur vasthoudt en daaruit blijkt dan, wanneer zijn aandacht verslapt. Tijdens het rijden houdt de bestuurder het stuur voortdurend vast en verplaatst ook telkens zijn handen. Het systeem detecteert wanneer die bewegingen wegvallen. Dat kan een teken zijn dat de bestuurder in slaap is gevallen of onwel is geworden. Als reactie op zo’n situatie kan een alarm in werking treden, dat de bestuurder oproept zijn concentratie te herstellen of hem waarschuwt dat het tijd wordt om even rust te nemen. De internationale rechten voor het fabriceren en verhandelen van dit handdetectiesysteem zijn eigendom van Guttersberg Consulting.
Read full article
Hide full article
Discussie (0 opmerking(en))