ekonomische bijrijder - een toerenindikator als besparingsinstrukteur
ekonomische bijrijder elektuur uktober 1980 - 10-53 een toerenindikator als besparingsinstrukteur Een automotor heeft het beste rendement (de verhouding tussen geleverde en verbruikte energie), wanneer hij het aantal toeren maakt waarbij ongeveer het maximum koppel geleverd wordt. Nu kan de motor natuurlijk niet altijd precies dat toerental hebben, per slot van rekening moet een auto kunnen optrekken en versnellen, maar het is gemakkelijk te voorkomen dat het toerental te hoog wordt door bijtijds in een hogere versnelling te schakelen. De ekonomische bijrijder geeft optische en akoestische signalen om de chauffeur te helpen bij het kiezen van de juiste momenten om over te schakelen. zo niet alleen benzine maar ook de motor te sparen. Een verdere bijzonderheid is de uit- rusting ervan met een niet opdringerig maar duidelijk waarneembaar akoestisch signaal voor "schakelpunt"- en "m ax. toerental"-indikatie. Daarmee wordt voorkomen dat de bijrijder de aandacht van de chauffeur van ...
Dit artikel kan alleen worden gedownload door geregistreerde gebruikers.
Discussie (0 opmerking(en))