hf-treinverlichting - licht uit een power-sinusgenerator
11-34 - elektuur november 1982 hf-treinverlichting We zullen eerst eens vertellen waar het eigenlijk om gaat. Gewoonlijk worden de lampjes in de stations en huizen en bij de wegen en verder alle signaallamp- jes gevoed door een transformator die een konstante spanning afgeeft. Door het kiezen van het juiste vermogen van elk lampje kan men op deze wijze een heel realistische verlichting kreeÃàren voor het hele gebeuren rond de spoorlijn. Bij de verlichting van de treinwagons ligt de zaak iets anders. De lampjes in de wagons zijn parallel geschakeld aan het treinmotortje, wat tot gevolg heeft dat de spanning over de lampjes afhankelijk is van de rijsnelheid. Als de trein met een konstante snelheid rijdt vormt dit geen probleem, maar als de trein lang- zamer gaat rijden gaan de lampjes steeds zwakker branden. Ze doven zelfs hele- maal als de trein stilstaat, want dan is de met de rijtrafo ingestelde rijspanning nul volt. Bij het optrekken van de trein be- ginnen de lampjes eerst zw...
Dit artikel kan alleen worden gedownload door geregistreerde gebruikers.
Discussie (0 opmerking(en))