frontlicht-omschakelaar - een uitbreiding voor de modelbaanverlichting
Het grote voordeel van de HF-treinver- lichting uit Elektuur november 1982 is de konstante verlichting van de rijtuigen en de loks. De verlichting is daardoor niet meer afhankelijk van de rijsnelheid en ze dooft ook niet meer als de trein stopt. Alleen bij de lok is er nog een kleine onvolkomenheid. Elke wat grotere lok heeft een ingebouwde frontlichtomschakelaar, die er voor zorgt dat de frontlichten maar aan eÃÅeÃÅn kant van de lok branden, namelijk alleen in de momentele rijrichting. Bij wisselspanningsloks vormt dat omschakelen geen probleem. Hier is een omschakelrelais aanwezig, zodat men ge- woon in de toevoerdraden van de front- lichten de benodigde kondensatoren voor de HF-verlichting kan tussenvoegen. Bij gelijk- spanningsloks gebeurt dat omschakelen door middel van een paar dioden, zodat de kon- densator(en) niet zonder meer kan worden toegevoegd. De schakeling van figuur 1 doet nu het vol- gende: door middel van een relais worden de juiste frontlichten met de 20 kHz-wis...
Dit artikel kan alleen worden gedownload door geregistreerde gebruikers.
Discussie (0 opmerking(en))