Modelbouwers die gebruik maken van gloeiplugmotoren worden nogal eens geteisterd door startproblemen. Dat komt omdat de "power" van het gloeiplugje niet opgewassen is tegen de plotselinge toevloed van (koude) brandstof, waardoor het spiraaltje dooft en er geen ontsteking plaats vindt. Deze schakeling bewaakt de toestand van de gloeiplug en zorgt dat hij onder alle omstandigheden blijft gloeien. Daarmee wordt elke motor een snelstarter! Eigenlijk is een gloeiplug een soort "bou- gie" voor een dieselmotor. Alleen zijn bij deze "bougie" de elektroden vervangen door een dun hardmetalen draadspiraaltje. Als daar een stroom doorheen wordt gestuurd, gaat het ding gloeien en wordt het toegevoerde brandstofmengsel ontsto- ken. Als de motor eenmaal loopt, blijft het spiraaltje door de in de cylinder opge- wekte hitte uit zichzelf verder gloeien en kan de stroom worden uitgeschakeld. Een prima systeem, zou je zo zeggen, ware het niet dat de praktijk altijd iets anders uitpakt dan de theorie....
Dit artikel kan alleen worden gedownload door geregistreerde gebruikers.
Discussie (0 opmerking(en))