Artikel
technische antwoorden
maar plotter "Mondriaan"- deel 2 De plotter-bouwers die het lijnalgoritme voor willekeuri- ge lijnen hebben gepro- grammeerd volgens het re- cept dat in deel twee van het plotter-artikel staat, zijn tot onnauwkeurige of zeer vreemde resultaten geko- men, afhankelijk van de manier waarop de tekst is gëibterpreteerd. Dat komt omdat op een gegeven moment een denkfout op papier kwam te staan. In het desbetreffende artikel worden X1 en Y1 namelijk als de momentele ko&di- noten aangeduid, dat is dus niet juist, dat moet zijn: de beginko&dinaten. Het is zelfs zo dat het lijnalgorit- me van Bresenham de mo- mentele kodirdinaten niet eens nodig heeft als het wordt gebruikt om een plotter te besturen (de plotter houdt dit als het ware zelf bij). Het algoritme betrekt zijn informatie over welke stappen onderno- men moeten worden uit de afstand die in de X-richting (dX) en in de Y-richting (dY) moet worden afge- legd. Het algoritme voor een hoek tussen 0 en 45° ziet er als volgt uit: dX = ...
Discussie (0 opmerking(en))