Artikel
Pocket Pong
Oeroude game in moderne hardware
We noemen het tegenwoordig vaak computerspelletjes, maar van origine zijn het eigenlijk videogames, klassiekers zoals Pong en Pacman. Het concept van deze spelletjes is al tamelijk oud: begin 50-er jaren werd de videogame bedacht.
In dit artikel geven we zo’n ouderwets videospel een modern (computer-) jasje.
Je zou haast vergeten dat de eerste elektronische spellen op een TV werden gespeeld. En bijna was het zelfs niet eens zo ver gekomen. In 1951 bedacht TV-technicus Ralph Baer dat het wel aardig zou zijn om de televisie te gebruiken als beeldscherm bij een elektronisch spel. Zijn baas zag echter niets in deze toepassing en het idee ging de prullenbak in. Maar jaren later begon het toch weer te kriebelen: Baer begon in 1966 met het bouwen van zijn eerste prototypen. De videogame was geboren.
Dan het spelletje waar het hier over gaat: Atari’s Pong. Ook dit spel is een afgeleide van een van de originele ideeën van Baer. In 1974 werd begonnen met het ontwerpen van de eerste versies voor thuis. In tegenstelling tot andere fabrikanten deed Atari een gouden greep: er werd voor Pongeen zogenaamd ‘application specific integrated circuit’ (ASIC) ontworpen. Op deze manier kon de kostprijs erg laag blijven, terwijl de functionaliteiten (o.a. digitale on-screen score, geluidseffecten) niet onder deden voor de concurrentie.
In dit artikel geven we zo’n ouderwets videospel een modern (computer-) jasje.
Je zou haast vergeten dat de eerste elektronische spellen op een TV werden gespeeld. En bijna was het zelfs niet eens zo ver gekomen. In 1951 bedacht TV-technicus Ralph Baer dat het wel aardig zou zijn om de televisie te gebruiken als beeldscherm bij een elektronisch spel. Zijn baas zag echter niets in deze toepassing en het idee ging de prullenbak in. Maar jaren later begon het toch weer te kriebelen: Baer begon in 1966 met het bouwen van zijn eerste prototypen. De videogame was geboren.
Dan het spelletje waar het hier over gaat: Atari’s Pong. Ook dit spel is een afgeleide van een van de originele ideeën van Baer. In 1974 werd begonnen met het ontwerpen van de eerste versies voor thuis. In tegenstelling tot andere fabrikanten deed Atari een gouden greep: er werd voor Pongeen zogenaamd ‘application specific integrated circuit’ (ASIC) ontworpen. Op deze manier kon de kostprijs erg laag blijven, terwijl de functionaliteiten (o.a. digitale on-screen score, geluidseffecten) niet onder deden voor de concurrentie.
Materials
Gerber bestand
De PCB bij dit artikel is als Gerber file beschikbaar gesteld. Elektor Members kunnen exclusief deze files gratis downloaden en gebruiken om de PCB zelf af te drukken met geschikte apparatuur óf de Gerber te laten drukken via een dienstverlener.
Elektor kan u bijvoorbeeld de PCB Service van onze partner Eurocircuits van harte aanbevelen of AISLER.
Het gebruik van onze Gerber files is vrijgegeven onder een Creative Commons- licentie. Creative Commons biedt auteurs, wetenschappers en andere creatieve makers de vrijheid om op een flexibele manier met hun auteursrechten om te gaan.
PCB
Onderdelenlijst
Weerstanden:
R1,R2 = 1 k
R3...R6 = 10 k
R7 = 10
R8...R15 = 56
P1,P2 = 100 k instel
Condensatoren:
C1,C2 = 100 n
C3,C4 = 22 p
C5 = 100 µ/10 V radiaal
C6...C8 = 100 n
C9 = 10 µ/63 V radiaal
C10 = 470 µ/25 V radiaal
Halfgeleiders:
D1…D88 = rode high-efficiency LED 5 mm, bijv. HLMP-D101 van HP (Farnell-nr. 323-044)
D89 = 1N4001
LD1,LD2 = LTS4301E LiteOn
T1...T9 = BC547B
IC1 = PIC18F452-I/P
IC2 = 74HC4514 (74HCT4514 of 4514)
IC3,IC4 = ULN2803
IC5 = 4805
Diversen:
K1 = P3 = 4k7 potmeter lineair, mono, + 3-polige SIL-header
K2 = P4 = 4k7 potmeter lineair, mono, + 3-polige SIL-header
K3,K4 = 16-polige boxheader
K5,K6 = 16-polige flatcable-connector voor printmontage
S1 = druktoets 1 x maak
S2 = niet aanwezig
S3 = schakelaar 1 x maak
X1 = kristal 4 MHz
BZ1 = DC-buzzer 5 V
R1,R2 = 1 k
R3...R6 = 10 k
R7 = 10
R8...R15 = 56
P1,P2 = 100 k instel
Condensatoren:
C1,C2 = 100 n
C3,C4 = 22 p
C5 = 100 µ/10 V radiaal
C6...C8 = 100 n
C9 = 10 µ/63 V radiaal
C10 = 470 µ/25 V radiaal
Halfgeleiders:
D1…D88 = rode high-efficiency LED 5 mm, bijv. HLMP-D101 van HP (Farnell-nr. 323-044)
D89 = 1N4001
LD1,LD2 = LTS4301E LiteOn
T1...T9 = BC547B
IC1 = PIC18F452-I/P
IC2 = 74HC4514 (74HCT4514 of 4514)
IC3,IC4 = ULN2803
IC5 = 4805
Diversen:
K1 = P3 = 4k7 potmeter lineair, mono, + 3-polige SIL-header
K2 = P4 = 4k7 potmeter lineair, mono, + 3-polige SIL-header
K3,K4 = 16-polige boxheader
K5,K6 = 16-polige flatcable-connector voor printmontage
S1 = druktoets 1 x maak
S2 = niet aanwezig
S3 = schakelaar 1 x maak
X1 = kristal 4 MHz
BZ1 = DC-buzzer 5 V
Discussie (0 opmerking(en))