Artikel
Het Duitse tolsysteem
Betalen per kilometer
Het Duitse tolsysteem voor vrachtwagens maakt gebruik van verschillende moderne technische snufjes. Met GPS, GSM en infrarood zijn drie technologieën gecombineerd. Na enige startproblemen is het systeem nu eindelijk operationeel. Hoe het werkt, leest u in dit artikel.
Na vrij spectaculaire en kostbare opstartproblemen is het Toll-Collect-systeem in Duitsland voor verkeer boven de 12 ton nu eindelijk met flinke vertraging in bedrijf genomen. Ondanks de vrees van velen functioneert het samenspel van de drie toegepaste technieken naar tevredenheid, zo luidt de uitkomst van de algemene proef van december 2004. Zij het dan met beperkte mogelijkheden. Ook de gevreesde chaos bij de tolhuisjes tijdens de jaarwisseling bleef uit.
De eisen bij de ontwikkeling van het Duitse tolsysteem waren hoog:
- Bij het berekenen van de kosten worden zowel de uitstoot van schadelijke stoffen als het aantal assen meegerekend.
- De technische opzet maakt het mogelijk meerdere kostenklassen te definiëren, bijvoorbeeld met betrekking tot de tijd en de plaats.
Na vrij spectaculaire en kostbare opstartproblemen is het Toll-Collect-systeem in Duitsland voor verkeer boven de 12 ton nu eindelijk met flinke vertraging in bedrijf genomen. Ondanks de vrees van velen functioneert het samenspel van de drie toegepaste technieken naar tevredenheid, zo luidt de uitkomst van de algemene proef van december 2004. Zij het dan met beperkte mogelijkheden. Ook de gevreesde chaos bij de tolhuisjes tijdens de jaarwisseling bleef uit.
De eisen bij de ontwikkeling van het Duitse tolsysteem waren hoog:
- Bij het berekenen van de kosten worden zowel de uitstoot van schadelijke stoffen als het aantal assen meegerekend.
- De technische opzet maakt het mogelijk meerdere kostenklassen te definiëren, bijvoorbeeld met betrekking tot de tijd en de plaats.
Discussie (0 opmerking(en))