Artikel
Chip-tuning
Meer vermogen dankzij elektronica
Kan een auto ooit trekkracht genoeg hebben? Wat ons betreft geldt ‘meer is beter’ en daarom hebben we de mogelijkheden onderzocht om met chiptuning – we zijn immers een elektronicablad – onze heilige koe tot meer prestaties aan te sporen. De BMW van een enthousiaste lezer is onder handen genomen en natuurlijk hebben we daarbij de tevens in dit nummer besproken OBD-2-analyser gebruikt. We verklappen nu nog niets, maar het resultaat mag er zeker wezen!
Maakten vroegen carburateurs en stroomverdelers de dienst uit, tegenwoordig heersen injectoren en sensoren onder de motorkap. Het belangrijkste verschil tussen heden en verleden is de manier waarop de motor wordt geregeld. Bij de conventionele techniek bepaalt een carburateur de rijkheid van het mengsel ‘automatisch’ aan de hand van de (onder)druk en de grootte van de sproeiers. Een geraffineerd systeem met centrifugaal- en onderdrukvervroeging past het ontstekingstijdstip mechanisch aan, afhankelijk van het toerental en de belasting van de motor.
Hoe anders is de situatie vandaag de dag: het motormanagement beschikt en beslist.
Maakten vroegen carburateurs en stroomverdelers de dienst uit, tegenwoordig heersen injectoren en sensoren onder de motorkap. Het belangrijkste verschil tussen heden en verleden is de manier waarop de motor wordt geregeld. Bij de conventionele techniek bepaalt een carburateur de rijkheid van het mengsel ‘automatisch’ aan de hand van de (onder)druk en de grootte van de sproeiers. Een geraffineerd systeem met centrifugaal- en onderdrukvervroeging past het ontstekingstijdstip mechanisch aan, afhankelijk van het toerental en de belasting van de motor.
Hoe anders is de situatie vandaag de dag: het motormanagement beschikt en beslist.
Discussie (0 opmerking(en))