PREMIUM Wat is premium
3500 kilometer rijden op het equivalent van 1 liter brandstof
16 maart 2017
op
op
Studenten van Delft University of Technology werken aan een zeer brandstofefficiënt voertuig. In mei van dit jaar doet hun waterstof-auto mee aan de Shell Eco-marathon Europe. Ze willen 3500 km gaan rijden op het energie-equivalent van 1 liter benzine (energie in waterstof omgerekend naar energie in een liter).
Na maandenlang ontwerpen is het team nu toe aan de bouwfase van de Eco-Runner VII, de 7e iteratie van deze wagen sinds het team in 2005 werd opgericht. In dat jaar besloten drie studenten van de afdeling Lucht- en Ruimtevaart de theorie van hun studie om te zetten naar de praktijk. Sindsdien sluiten zich elk jaar in september nieuwe studenten aan bij het team om te werken aan de voorbereidingen van de Eco-marathon in de lente.
Elk team probeert het werk van zijn voorgangers te verbeteren. Het team van 2016 bouwde de Eco-Runner VI, die aerodynamisch gezien vrijwel perfect was, dus aan dat aspect besteedt het team van 2017 niet te veel tijd. In plaats daarvan is het meeste werk gestoken in het verbeteren van het waterstofsysteem zodat de wagen hetzelfde vermogen levert met minder brandstofcellen. Het team hoopt ook het gewicht met enkele kilo’s te reduceren. Van de 41,5 kg van de VI naar 34 kg als de VII klaar is.
Volgens de spelregels moet het voertuig een bestuurder hebben. Maar er is nu een boordcomputer die op basis van sensordata berekent hoe het meest efficiënt kan worden gereden.
Na maandenlang ontwerpen is het team nu toe aan de bouwfase van de Eco-Runner VII, de 7e iteratie van deze wagen sinds het team in 2005 werd opgericht. In dat jaar besloten drie studenten van de afdeling Lucht- en Ruimtevaart de theorie van hun studie om te zetten naar de praktijk. Sindsdien sluiten zich elk jaar in september nieuwe studenten aan bij het team om te werken aan de voorbereidingen van de Eco-marathon in de lente.
Elk team probeert het werk van zijn voorgangers te verbeteren. Het team van 2016 bouwde de Eco-Runner VI, die aerodynamisch gezien vrijwel perfect was, dus aan dat aspect besteedt het team van 2017 niet te veel tijd. In plaats daarvan is het meeste werk gestoken in het verbeteren van het waterstofsysteem zodat de wagen hetzelfde vermogen levert met minder brandstofcellen. Het team hoopt ook het gewicht met enkele kilo’s te reduceren. Van de 41,5 kg van de VI naar 34 kg als de VII klaar is.
Volgens de spelregels moet het voertuig een bestuurder hebben. Maar er is nu een boordcomputer die op basis van sensordata berekent hoe het meest efficiënt kan worden gereden.
Read full article
Hide full article
Discussie (0 opmerking(en))