3500 kilometer rijden op het equivalent van 1 liter brandstof
De Shell Eco-marathon die elk jaar plaatsvindt in Azië, Europa en Amerika, heeft het doel om energie-innovatie en brandstofefficiëntie te bevorderen. Het begon allemaal in 1939 toen Shell-wetenschappers een weddenschap afsloten over wie het verste zou kunnen rijden op één eenheid brandstof. De winnaar haalde 21 km/l. Op dit moment staat het record op 3.771 km/l.
De Eco-marathon is in zijn huidige vorm voor het eerst georganiseerd in 1985 in Frankrijk (680 km/l). In de loop der jaren zijn er nieuwe categorieën toegevoegd om de innovatie in de auto-industrie te weerspiegelen. Naast benzine en diesel zijn er categorieën voor elektrisch, alternatieve brandstoffen, aardgas en waterstof. De resultaten van alle categorieën worden uitgedrukt in kilometers per liter benzine-equivalent.
Met hun deelname aan de Eco-marathon hopen de studenten meer aandacht te krijgen voor de voordelen van waterstof als vervanging voor fossiele brandstoffen. Teamleider en hoofd aerodynamica Paul Hulsman vertelde aan het wetenschappelijk tijdschrift Scientias: ‘We willen laten zien dat waterstof een veilige energiebron is. Veel mensen denken dat er bij het gebruik van waterstof veel kans is op ontploffingen. Misschien komen ze op andere gedachten als ze de studenten ermee zien werken. Wij zijn ervan overtuigd dat waterstof een goede oplossing is, omdat een kleine hoeveelheid waterstof een grote hoeveelheid energie kan bevatten.’
Afbeelding: De vorige iteratie van de Eco-Runner tijdens een testrit op het circuit van Zandvoort. Met dank aan: Eco-Runner team.
Bron: De Ingenieur.
De Eco-marathon is in zijn huidige vorm voor het eerst georganiseerd in 1985 in Frankrijk (680 km/l). In de loop der jaren zijn er nieuwe categorieën toegevoegd om de innovatie in de auto-industrie te weerspiegelen. Naast benzine en diesel zijn er categorieën voor elektrisch, alternatieve brandstoffen, aardgas en waterstof. De resultaten van alle categorieën worden uitgedrukt in kilometers per liter benzine-equivalent.
Met hun deelname aan de Eco-marathon hopen de studenten meer aandacht te krijgen voor de voordelen van waterstof als vervanging voor fossiele brandstoffen. Teamleider en hoofd aerodynamica Paul Hulsman vertelde aan het wetenschappelijk tijdschrift Scientias: ‘We willen laten zien dat waterstof een veilige energiebron is. Veel mensen denken dat er bij het gebruik van waterstof veel kans is op ontploffingen. Misschien komen ze op andere gedachten als ze de studenten ermee zien werken. Wij zijn ervan overtuigd dat waterstof een goede oplossing is, omdat een kleine hoeveelheid waterstof een grote hoeveelheid energie kan bevatten.’
Afbeelding: De vorige iteratie van de Eco-Runner tijdens een testrit op het circuit van Zandvoort. Met dank aan: Eco-Runner team.
Bron: De Ingenieur.
Read full article
Hide full article
Discussie (0 opmerking(en))