Auto's met en zonder bestuurder... Gaat dat veilig samen?
25 mei 2017
op
op

Nuance communications en het Deutsches Forschungszentrum für Künstliche Intelligenz (DFKI) doen nieuw onderzoek naar de beste manier om de ‘bestuurder’ van autonome auto’s te waarschuwen. Het lijkt erop dat bestuurders sneller reageren op voelbare (haptische) en hoorbare alarmen dan op visuele indicatoren die aangeven dat we de besturing moeten overnemen. Sinds het tragische ongeluk met een Tesla heeft de producent aanbevolen dat hun zelfsturende autopilot moet worden beschouwd als een ondersteunend systeem, dat wil zeggen dat de bestuurder alert moet blijven en de handen op het stuur moet houden, klaar om de besturing op elk gewenst moment over te nemen van de computer.
Bij een Level 3-systeem is overschakelen tussen de bestuurder en het systeem mogelijk, terwijl een Level 4-systeem werkt zonder input van de bestuurder. Ford is van plan om meteen met een Level 4-systeem te komen; zij stellen dat Level 3 gevaarlijk kan zijn. Stelt u zich eens voor dat u plotseling de besturing zou moeten overnemen, als de autopilot een gevaar detecteert waar hij geen oplossing voor heeft. Dat zou betekenen dat u voortdurend waakzaam moet zijn.
Misschien ligt het aan mijn cynisme, maar het lijkt mij dat in een wereld waar voertuigen met en zonder bestuurder tegelijk op de weg zijn, bestuurders weleens op het idee konden komen om hun auto roekeloos voor een autonoom voertuig te slingeren, wetend dat dat, met al zijn geavanceerde sensoren, altijd wel zou uitwijken of op de rem trappen om een ongeluk te voorkomen.
Stelt u zich eens de eerste ochtend in uw nieuwe zelfrijdende auto voor, op een weg vol handbestuurde auto’s. Gaat u dan eerder aankomen op uw werk, of juist later? Grote kans dat u op dag 2 overschakelt op handbediening… als die nog beschikbaar is.
Afbeelding beschikbaar gesteld door tesla.com
Bij een Level 3-systeem is overschakelen tussen de bestuurder en het systeem mogelijk, terwijl een Level 4-systeem werkt zonder input van de bestuurder. Ford is van plan om meteen met een Level 4-systeem te komen; zij stellen dat Level 3 gevaarlijk kan zijn. Stelt u zich eens voor dat u plotseling de besturing zou moeten overnemen, als de autopilot een gevaar detecteert waar hij geen oplossing voor heeft. Dat zou betekenen dat u voortdurend waakzaam moet zijn.
Misschien ligt het aan mijn cynisme, maar het lijkt mij dat in een wereld waar voertuigen met en zonder bestuurder tegelijk op de weg zijn, bestuurders weleens op het idee konden komen om hun auto roekeloos voor een autonoom voertuig te slingeren, wetend dat dat, met al zijn geavanceerde sensoren, altijd wel zou uitwijken of op de rem trappen om een ongeluk te voorkomen.
Stelt u zich eens de eerste ochtend in uw nieuwe zelfrijdende auto voor, op een weg vol handbestuurde auto’s. Gaat u dan eerder aankomen op uw werk, of juist later? Grote kans dat u op dag 2 overschakelt op handbediening… als die nog beschikbaar is.
Afbeelding beschikbaar gesteld door tesla.com
Read full article
Hide full article
Discussie (3 opmerking(en))
Cybionix 7 jaar geleden
R.C. van Hall 7 jaar geleden
Veel meer denk ik aan aparte rijbanen, waarbij de autopilot voor iedereen aangaat op het moment dat je op die baan gaat rijden. Zo'n rijbaan kun je fysiek ook afscheiden van het overige verkeer. Bij succes zullen wegen dan wellicht twee van dit soort rijbanen hebben en de derde baan zal voor zelfstandig rijden worden. Of je krijgt de keus om alleen nog op deze baan autonoom te rijden. Wil je wel zelf sturen dan kan dat wellicht alleen nog op de b-wegen.
Ik geloof niet in het mengen van zelfstandig en autonoom rijden. Net zo min als dat we over 10 jaar allemaal elektrisch rijden. Verandering van de infrastructuur vergt namelijk teveel kapitaal en maatschappelijke aanpasssingen. Een leuke vraag is ook wie de belasting voor de overheid gaat betalen die nu wordt geheven op (ook schone!) energie. Energie wordt gratis, dat staat buiten kijf, maar de impact op onze samenleving is niet alleen gericht op lagere kosten. Het zal de samenleving in haar totaliteit doen veranderen, inclusief de overheid. Dat vergt zware en verregaande sociale aanpassingen die traag verlopen. Dit itt de revolutie in de informatie technologie zoals Google, Microsoft en de acceptatie van mobile devices zoals telefoon en laptop. Maar die technologie heeft niets hoeven te verdringen, en daan gaat het een stuk sneller. Wet op de remmende voorsprong heet dat geloof ik.....
Pim Veld 7 jaar geleden