BugHunter Blog: Wat is al dat marketing-gewauwel toch?
24 augustus 2017
op
op
Deze blogpost is geschreven door Stuart Cording, Technical Marketing Manager bij iSYSTEM AG en verscheen eerder op de TREW Marketing blog.
Het is niet gemakkelijk om het vertrouwen te winnen van technici. Ze ruiken van een kilometer afstand het verschil tussen materiaal dat is gegenereerd door de afdeling marketing en materiaal dat is geproduceerd door een technisch team. Maar als u uren en Euro’s hebt geïnvesteerd in het aanscherpen van uw branding en imago, kunt u dat moeilijk laten vallen, alleen maar om in de gunst te komen van een technisch publiek.
Om technici voor u te in te nemen, moet u hun vertrouwen zien te winnen en ze vertrouwen niemand meer dan collega-technici. National Semiconductor had bijvoorbeeld Bob Pease [1] met zijn artikelen onder de titel “What’s All This [onderwerp hier invoegen], Anyhow?”. Gene Frantz [2], is onlosmakelijk verbonden met de Speak’n’Spell en de DSP’s van Texas Instruments. Hij trok een massa publiek bij elk industrieel evenement. En Linear Technology stuurt Mike Engelhardt [3], de LTSpice Guru, op een wereldtournee waar veel rockbands bij verbleken.
Natuurlijk heeft niet iedereen een in de industrie gerespecteerde specialist in zijn team. Maar hoe kunt u dan toch in die behoefte voorzien? Eén oplossing is het bedenken van een persoon die de rol speelt van de afgevaardigde die u graag zou willen hebben. Zo had Atmel (nu Microchip) bijvoorbeeld AVR Man [4] om hun 8-bits microcontrollers te promoten. Zo’n persoonlijkheid heeft meerdere voordelen voor het marketingteam:
Hier bij iSYSTEM is het, net als bij veel andere technologiebedrijven, belangrijk dat de technische gegevens specifiek, correct en nauwkeurig zijn. Voortbouwend op een historie van “Enabling Safer Embedded Systems” is er geen ruimte voor lichthartige uitingen die verkeerd kunnen worden begrepen, dat is één van de risico’s van tekstuele digitale communicatie. Maar op basis van jarenlange ervaring met technici die met hun poten in de modder hadden gestaan en ontmoeting bij evenementen, was het duidelijk dat een lichterhartiger communicatiekanaal zou kunnen helpen om de harten de techneuten te winnen. Omdat softwareontwikkelaars voortdurend in gevecht zijn tegen de bugs in hun code, leek een ‘BugHunter’, een jager met een tropenhelm, de juiste combinatie van relevantie, herkenbaarheid en humor te kunnen bieden.
In ongeveer een jaar heeft BugHunter bewezen een waardevolle aanwinst voor de marketing mix te zijn. Op het BugHunter Blog zijn relatief lange artikelen te vinden die laten zien hoe technische uitdagingen kunnen worden aangepakt. En om die waarde nog eens aan te tonen, heb ik me zelfs verkleed als BugHunter voor het Embedded World 2017-evenement in Neurenberg in Duitsland. De reacties waren overstelpend en we spraken zelfs bezoekers die bekenden dat ze onze stand straal voorbij waren gelopen als BugHunter er niet had gestaan.
Het is niet eenvoudig om de juiste toon te treffen bij marketing, de toon waardoor alle mensen die betrokken zijn bij het beslissingsproces van potentiële klanten zich aangesproken voelen. Een persoonlijkheid, mits goed geïmplementeerd, kan de gedifferentieerde marketingboodschap overbrengen die werkt bij beslissers die niet reageren op de standaard brandingsstrategieën van bedrijven. En, doordat het personage niet is gekoppeld aan één individu, kan het groeien en zich ontwikkelen om tegemoet te komen aan veranderende behoeften als dat nodig is.
[1] Bob Pease – National Semiconductor: https://www.ti.com/ww/en/bobpease/assets/www-national-com_rap.pdf
[2] Gene Frantz – Texas Instruments: http://www.edn.com/electronics-blogs/design-cycle/4399106/Gene-Frantz--TI-Principal-Fellow-and-DSP-visionary--to-retire-in-February
[3] Mike Engelhardt – Linear & LTSpice: http://www.linear.com/designtools/authors.php?author=Mike%20Engelhardt
[4] Atmel - AVR Man: https://twitter.com/theavrman?lang=en
[5] BugHunter Blog : isy.si/bughunter
Het is niet gemakkelijk om het vertrouwen te winnen van technici. Ze ruiken van een kilometer afstand het verschil tussen materiaal dat is gegenereerd door de afdeling marketing en materiaal dat is geproduceerd door een technisch team. Maar als u uren en Euro’s hebt geïnvesteerd in het aanscherpen van uw branding en imago, kunt u dat moeilijk laten vallen, alleen maar om in de gunst te komen van een technisch publiek.
Om technici voor u te in te nemen, moet u hun vertrouwen zien te winnen en ze vertrouwen niemand meer dan collega-technici. National Semiconductor had bijvoorbeeld Bob Pease [1] met zijn artikelen onder de titel “What’s All This [onderwerp hier invoegen], Anyhow?”. Gene Frantz [2], is onlosmakelijk verbonden met de Speak’n’Spell en de DSP’s van Texas Instruments. Hij trok een massa publiek bij elk industrieel evenement. En Linear Technology stuurt Mike Engelhardt [3], de LTSpice Guru, op een wereldtournee waar veel rockbands bij verbleken.
Natuurlijk heeft niet iedereen een in de industrie gerespecteerde specialist in zijn team. Maar hoe kunt u dan toch in die behoefte voorzien? Eén oplossing is het bedenken van een persoon die de rol speelt van de afgevaardigde die u graag zou willen hebben. Zo had Atmel (nu Microchip) bijvoorbeeld AVR Man [4] om hun 8-bits microcontrollers te promoten. Zo’n persoonlijkheid heeft meerdere voordelen voor het marketingteam:
- Veel medewerkers kunnen bijdragen aan de presentatie
- De persoonlijkheid kan vrijer opereren, los van de normale branding van het bedrijf
- Medewerkers komen en gaan, maar deze persoonlijkheid kan een blijvend element zijn
Hier bij iSYSTEM is het, net als bij veel andere technologiebedrijven, belangrijk dat de technische gegevens specifiek, correct en nauwkeurig zijn. Voortbouwend op een historie van “Enabling Safer Embedded Systems” is er geen ruimte voor lichthartige uitingen die verkeerd kunnen worden begrepen, dat is één van de risico’s van tekstuele digitale communicatie. Maar op basis van jarenlange ervaring met technici die met hun poten in de modder hadden gestaan en ontmoeting bij evenementen, was het duidelijk dat een lichterhartiger communicatiekanaal zou kunnen helpen om de harten de techneuten te winnen. Omdat softwareontwikkelaars voortdurend in gevecht zijn tegen de bugs in hun code, leek een ‘BugHunter’, een jager met een tropenhelm, de juiste combinatie van relevantie, herkenbaarheid en humor te kunnen bieden.
In ongeveer een jaar heeft BugHunter bewezen een waardevolle aanwinst voor de marketing mix te zijn. Op het BugHunter Blog zijn relatief lange artikelen te vinden die laten zien hoe technische uitdagingen kunnen worden aangepakt. En om die waarde nog eens aan te tonen, heb ik me zelfs verkleed als BugHunter voor het Embedded World 2017-evenement in Neurenberg in Duitsland. De reacties waren overstelpend en we spraken zelfs bezoekers die bekenden dat ze onze stand straal voorbij waren gelopen als BugHunter er niet had gestaan.
Het is niet eenvoudig om de juiste toon te treffen bij marketing, de toon waardoor alle mensen die betrokken zijn bij het beslissingsproces van potentiële klanten zich aangesproken voelen. Een persoonlijkheid, mits goed geïmplementeerd, kan de gedifferentieerde marketingboodschap overbrengen die werkt bij beslissers die niet reageren op de standaard brandingsstrategieën van bedrijven. En, doordat het personage niet is gekoppeld aan één individu, kan het groeien en zich ontwikkelen om tegemoet te komen aan veranderende behoeften als dat nodig is.
[1] Bob Pease – National Semiconductor: https://www.ti.com/ww/en/bobpease/assets/www-national-com_rap.pdf
[2] Gene Frantz – Texas Instruments: http://www.edn.com/electronics-blogs/design-cycle/4399106/Gene-Frantz--TI-Principal-Fellow-and-DSP-visionary--to-retire-in-February
[3] Mike Engelhardt – Linear & LTSpice: http://www.linear.com/designtools/authors.php?author=Mike%20Engelhardt
[4] Atmel - AVR Man: https://twitter.com/theavrman?lang=en
[5] BugHunter Blog : isy.si/bughunter
Read full article
Hide full article
Discussie (0 opmerking(en))